تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
12
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار

احداث گور آب و پخش سیلاب به تغذیه سفره های زیرزمینی شهرستان انار کمک می کند

  • کد خبر : 32073
  • 19 اسفند 1400 - 14:18
احداث گور آب و پخش سیلاب به تغذیه سفره های زیرزمینی شهرستان انار کمک می کند

در بحث بهره‌برداری از منابع آب بی توجهی زیادی صورت گرفته است.

به گزارش صدای انار، علی هادوی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار در خصوص پروژه‌ آبخیزداری در شهرستان انار به خبرنگار صدای انار گفت: پروژه های آبخیزداری یکی از پروژه های مهم منابع طبیعی است که در علم کشورداری هم بسیار مهم است و مورد کم توجهی قرارگرفته است.

وی افزود: در سال۱۳۹۸ که سیل خسارت‌های زیادی را در کشور وارد کرد با بررسی که صورت گرفت حوضه های آبخیزی که در آنها پروژه های آبخیزداری بیشتری در آن اجرا گردیده بود۷۰ درصد خسارت کمتری از سیل نسبت به دیگر حوزه ها متحمل شدند.

هادوی گفت: کشور ایران به ۶حوزه آبخیزداری بزرگ تقسیم بندی شده که شهرستان انار در حوزه آبخیز فلات مرکزی قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار در خصوصرحوزه آبخیز اظهار داشت:حوزه آبخیز عرصه‌ای است که روان آب ناشی از بارش بر روی آن توسط آبراهه‌ها جمع‌آوری و به یک خروجی نظیر رودخانه، آب انباشت، تالاب، دریاچه و دریا هدایت می‌شود. به عبارتی دیگر حوزه آبخیز تمامی سطحی را در بر می‌گیرد که آب‌های سطحی در آن منطقه به سمت نقطه یا محل مشخصی جریان می‌یابد.

وی گفت: ازمهمترین حوضه های آبخیز انار می توان به حوزه آبخیز انار رود،دره گزان، مشینگ، شمش،دهنه بیاض وبدبخت کوه اشاره کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار در ادامه افزود:در بحث آبخیزداری آبخوان داری هم بسیار مهم است. آبخوان داری همان تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌باشد که متاسفانه در کشور به این موضوع توجهی نشده است.

هادوی تصریح کرد:شعار همیشگی منابع طبیعی حفظ، احیا،اصلاح، توسعه وبهره برداری است، یعنی بهره برداری از طبیعت در آخرین مرحله قرار میگیرد اما متاسفانه همه‌ی ما در سراسر جهان بنا به دلیل نیاز‌هایمان به بهره‌برداری می پردازیم بدون توجه به خسارت‌هایش در آینده! به عنوان مثال در بحث بهره‌برداری از منابع آب بی توجهی زیادی صورت گرفته است و نتیجه‌اش کمبود آب در حال حاضر می‌باشد و بحث تغذیه سفره های آب زیرزمینی به فراموشی سپرده شده است‌.

هادوی در خصوص جزئیات و تکمیل آبخیزداری گفت:آبخیزداری تمامی شرایط محیطی وطبیعی را مانند ظرفیت پوشش گیاهی هر حوزه، تعداد سکونتگاه‌های حوزه، تعداد دام ، تعداد معادن آن حوزه ومسایل اقتصادی اجتماعی بهره برداران از سطح طبیعت ومیزان و میانگین بارندگی ودیگر عوامل طبیعی رابررسی می‌کند و با برنامه ریزی این موارد با هدف کاهش فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی به ایجاد سد‌ها و بندهای خاکی و احداث گورآب‌ها وپخش سیلاب می‌پردازد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار گفت:درشهرستان انار که یک منطقه گرم وخشک است بهترین گزینه با توجه به شرایط منطقه احداث گورآب‌ وپخش سیلاب میباشد.

وی در ادامه در خصوص گورآب‌ها و پخش سیلاب‌ها گفت:گورآب‌ تقسیم حوزه آبخیز به حوزه‌های آبخیز کوچکتر که آب رواناب را توسط بندهای خاکی کوچک هلالی شکل هدایت می‌کند تا به مرور زمان به نفوذ آب داخل سفره‌های آب زیرزمینی کمک کند. گنجایش هر گوراب حدود ۷۰هزارلیتر تا۱۰۰ هزار لیتر آب است سال گذشته و امسال حدود ۵۷۵۰ عدد گوراب احداث گردید که با احتساب گورابهای سنواتی به عدد۶۷۵۰ میرسد.

وی افزود:همچنین یکی از بهترین پروژه ها در مناطق گرم وخشک پخش سیلاب هست.به این صورت که قسمتی از آب رودخانه راپشت بندهای خاکی که به تعداد و در سطحی وسیع طراحی شده انتقال میدهند و با اینکار هم از حجم سیلاب کاسته میشود وهم تغذیه سفره زیرزمینی به دلیل نفوذ بالای آب اتفاق می افتد.
هادوی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان انار در خصوص کاربرد آبخیز داری در شهرستان انار گفت:زمان سیلاب سال ۹۸ با کمک پروژه پخش سیلاب بیاض توانستیم ۱۸۰ هزار متر مکعب در ثانیه را مدیریت کنیم آب را مهار کنیم تا باعث خسارت‌های جبران ناپذیر سیل به جاده آسفالته انار رفسنجان وروستاهای مهدی آباد، امامیه وبیاض نشود و این حجم آب که از حوزه خارج گردید معادل با خاموشی تمامی چاه موتورهای شهرستان انار به مدت یک ماه می‌باشد.
هادوی درپایان افزود: مارکوپولو در خاطراتش در سفر و گذشتن از انار نوشته است یک شب را در جنگل‌های آبادی انار به سر برده است و این یعنی ما انسان‌ها، نیاکانمان‌ وحتی خودمان در حق طبیعتمان بسیار ظلم کرده‌ایم و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و به دنبال آن کمبود بارندگی و خشکسالی شده ایم.چون تمام اجزای طبیعت مانند زنجیره ای عمل میکنند که حذف یک حلقه از زنجیر باعث از بین رفتن پویایی اکوسیستم منطقه میشود و مادر قرن ۲۱ با این همه پیشرفت قادر به تغییر شرایط جوی و اقلیم منطقه خود نیستیم پس باید دست دوستی به دامان طبیعت دراز کنیم وبا طبیعت مهربان باشیم و این امانت را به نسلهای بعدی تحویل دهیم.

گزارش:نرگس سلطانی اناری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=32073
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای احداث گور آب و پخش سیلاب به تغذیه سفره های زیرزمینی شهرستان انار کمک می کند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.