تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
2
دادستان انار؛

خرید و فروش مال موقوفه جایز نیست/ بحث شرعی و مصلحت وقف باید رعایت شود

  • کد خبر : 34362
  • 01 بهمن 1402 - 18:13
خرید و فروش مال موقوفه جایز نیست/ بحث شرعی و مصلحت وقف  باید رعایت شود

دادستان انار گفت:در بحث موقوفات هر کاری که انجام می شود باید بحث شرعی و مصلحت وقف رعایت شودو متولیان باید روی موقوفات حساسیت به خرج دهند.

به گزارش صدای انار،عصر امروز یکشنبه ۱ بهمن،جلسه شورای شهر انار در خصوص مشکلات موقوفات در شهرستان انار با حضور دادستان،رییس اداره اوقاف،متولیان،اعضای شورای شهر و خبرنگاران در سالن شورای شهر انار برگزار شد.

حجت الاسلام فاطمی دادستان انار در جلسه شورای شهر انار در خصوص موقوفات شهرستان انار گفت:افرادی که اموال موقوفه را خریداری نموده اند در حالی که خرید و فروش مال موقوفه جایز نیست و معاملات باطل به نظر می رسد و ضرورت دارد نسبت به تحویل مال به موقوفه یا اجاره آن بصورت قانونی اقدام نمایند.

وی گفت:متولیان همکاری کنند و زمینهای موقوفه را حصار کشی کنند و چهره شهر را از این وضعیت بیرون بیاورند و از بودجه موقوفه حصارکشی کنند و بودجه دولتی صرف این کار نشود.

فاطمی افزود:متولیان نسبت به ارائه اسناد و اثبات وقفیت اقدام و اسناد مالکیت را اخذ نمایند و تمام کسانی که موقوفات در تصرفشان است مطابق مقررات اجاره نمایند.

دادستان انار گفت:در بحث موقوفات هر کاری که انجام می شود باید بحث شرعی و مصلحت وقف رعایت شودو متولیان باید روی موقوفات حساسیت به خرج دهند.

وی در ادامه گفت:برای همه ی موقوفات نمی توان یک تصمیم واحد گرفت بلکه باید هر کدام را جداگانه بررسی و با ملاحظه نظر واقف مشکلات آن بررسی و حل و فصل کرد.

دادستان انار در پایان افزود:در جلسه بعدی تمامی متولیان حاضر باشند و وقف نامه ها رویت و خوانده شود و جداگانه تصمیم گیری شود.

احمد میرزایی رییس شورای شهر انار اظهار داشت:هر گوشه ای در معابر شهر انار پا میگذاریم زمینهای موقوفه به چشم می خورد و زمینهای وقفی در شهر مخروبه و آشغال دانی شده و چهره شهر را زشت کرده است.

وی گفت:متولیانی که ساکن انار نیستند و درد مردم و مشکلات زمینهای موقوفه در انار را نمی دانند نام متولی نمیشود به آنها گفت.

میرزایی افزود:مدیرکل اوقاف کرمان سال گذشته ایام فاطمیه به انار امد و قرار شد موقوفات انار را تعیین تکلیف کند و یکسال بیشتر است که هنوز به انار نیامده است.

رییس شورای شهر انار گفت:رییس اوقاف انار موقوفات انار را تعیین تکلیف کند وبخاطر تعیین و تکلیف نشدن موقوفات هر ساله بودجه های شهرداری انار برگشت می خورد.

احمد میرزایی در ادامه افزود: از دادستان انار بعنوان مدعی العموم خواستارم از موقوفات انار و روستاها بازدید کند و معضلات این زمینها را از نزدیک ببیند.

رییس شورای هر انار در پایان افزود:چندین سال است دو مامور در انار هستند که اطلاعات کافی ندارند و اناری هم نیستند و دلشان به ما هم نمی سوزد.

حجت الاسلام حسینی نوه رییس اداره اوقاف انار دراین جلسه اظهار داشت:موقوفات، زمینها را به اشخاص فروخته اند و شخص ثالث خریده است و یکی از مشکلات انار این بوده که انار از قدیم اوقاف نداشته است.

وی گفت:در زمان تقسیم اراضی، زمینها را به زارعین داده اند و اسناد باطل شده و زارعین سردرگم هستند که متولیان بیایند.

حجت الاسلام حسینی نوه افزود:مشکل اسناد موقوفات از نظر ثبتی و برای مشخص کردن حدودات ،نیاز به همکاری دادگستری می باشیم.

وی گفت:مقدار زمینهای موقوفه با سندی که ثبت رفته تفاوت دارد.

رییس اداره اوقاف انار گفت:شورای شهر می تواند از تهران پیگیر شود و مسئولان قول امدن به انار دادند ولی متاسفانه نیامدند و باید مدیرکل و تیم همراه را به انار بیاوریم و از موقوفات بازدید و تعیین تکلیف کنند.

حسینی نوه افزود:متولیان دستشان بازتر است و می تواند یکسری از کارها را حل کند و اوقاف باید در قیمت اجازه حد وسط را بگیرد و منصفانه قیمت اجاره را مشخص کند.

علی جعفریان عضو شورای شهر انارافزود:موقوفات در انار در هر مکانی یک مشکلی دارد و باید مشکلات هر زمین را مشخص کنیم و بعد مدیرکل و تیم همراه به انار بیایند و حل کنند.

پورشریفی متولی خواجه شریف افزود:موقوفات خواجه شریف همیشه پای کار بوده و با مسئولین شهر تا این لحظه تعامل خوبی داشته است.

متولی موقوفات فضل علی خانی گفت:موقوفات فضل علی خانی موقوفه عام است و منافعش را مردم شهر میبرند و مشکلی با شهرداری نداریم.

وی گفت:موقوفه فضل علی خانی بوسیله امین اداره می شود و منافع موقوفه فضل علی خانی صرف امورات مذهبی،مبلغین،منابع عمرانی و صرف عمران امامزاده محمدصالح(ع) می شود و پنجاه درصد آن صرف العین است و در این موقوفه هیچ خرید و فروشی صورت نگرفته است.

متولی موقوفه ابوالحسن خان در این جلسه اظهار داشت: موقوفه ابوالحسن خان عام است ولی شرایطش خاص می باشد.

گزارش و تنظیم خبر: علی میرکی اناری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=34362
  • نویسنده : سردبیر
  • دیدگاه‌ها برای خرید و فروش مال موقوفه جایز نیست/ بحث شرعی و مصلحت وقف باید رعایت شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.