تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
8

تشکیل قرارگاه زیستی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و پدافند غیر عامل در محل فرمانداری شهرستان انار

  • کد خبر : 30005
  • 20 بهمن 1399 - 9:20
تشکیل قرارگاه زیستی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و پدافند غیر عامل در محل فرمانداری شهرستان انار

دکتر کامران شفائی: بیماری آنفلوانزا تب نزله ای حاد و بشدت واگیردار در انسان و حیوانات می باشد.

به گزارش صدای انار،دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: این بیماری تنفسی توسط ویروسی از خانواده اورتو میکسو ویریده ایجاد می شود.آنفلوانزا یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور می باشد و باعث همه گیری متعددی در کشورهای مختلفی شده است.ویروس های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علائم بالینی باعث کاهش تولید می شوند.بیماری آنفلوانزای طیور اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد و این بیماری در فصل سرما با آغاز کوچ پرندگان آبزی مهاجر صورت می گیرد .

ایشان گفت: ناقلین بیماری آنفلوانزای طیور که منبع و مخزن اصلی بیماری هستند پرندگان مهاجر آبزی از قبیل اردک، غاز و … می باشد. انتقال ویروس از پرندگان آبزی وحشی به پرندگان اهلی به ویژه خانواده ماکیان ( مرغ ها، بوقلمونها،بلدرچین و … ) صورت می گیرد.این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرندگان آبزی و همچنین پرندگان اهلی آلوده منتقل می شود.توجه به این نکته ضروری است که محصولات پرندگان آلوده از قبیل گوشت و تخم مرغ نباید مصرف شود. که در همین راستا با تشکیل قرارگاه زیستی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و پدافند غیر عامل در محل فرمانداری شهرستان انار که با حضور معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار و تعدادی از مسئولین ادارات و اعضاء پدافند غیر عامل این شهرستان برگزار گردید.این نشست جهت بررسی و هماهنگی های لازم در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان انار صورت گرفت. دکتر شفائی افزود: استان کرمان در چند سال اخیر جزء استانهای پاک در بحث این بیماری بوده است اما نمی توان احتمال ورود آن به استان را رد کرد و باید مراقبت ها و پیشگیری های لازم بطور جدی انجام شود. لازم به ذکر است که چندین استان کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند. در این جلسه بحث و تبادل نظر بین مسئولین ادارات و اعضاء پدافند غیر عامل شهرستان انار صورت گرفت و مصوباتی در راستای تعامل و همکاری دستگاه های مرتبط به تصویب رسید. پدافند غیر عامل را می توان نوعی سرمایه گذاری جهت پیشگیری از آسیب پذیری زیر ساخت ها ذکر کرد و رسالت اصلی پدافند غیر عامل را حفاظت از زیر ساخت ها و منابع انسانی بیان کرده و تغذیه و امنیت غذائی را که، یکی از مولفه های اصلی سلامت جامعه است شامل می شود. وی با اشاره به اهمیت امنیت غذائی جامعه و نقش مهم طیور در اقتصاد کشور، پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بسیار ضروری عنوان کرده و رصد و پایش تهدیدات مربوطه با همکاری و تعامل ارگان های مرتبط را خواستار شد.

دکتر کامران شفائی در پایان گفت:  این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک می باشد زیرا درمان نداشته و واگیری بالا  و تلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور ( گوشت و تخم مرغ ) وارد می کند. استان کرمان از جمله استان هایی است که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت طیور انجام داده است و دارای چرخه کامل پرورش طیور در استان می باشد، ضمن اینکه واحدهای پرورش سایر ماکیان از جمله بوقلمون، شتر مرغ و … مشغول به فعالیت در استان می باشند. در بحث پیشگیری از انتشار و گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرایط بروز آن در برخی از مناطق، نمی توان از اهمیت اعمال محدودیت های قرنطینه ای و کنترل و جلوگیری از حمل غیر مجاز طیور زنده و هر گونه محموله طیور و یا فرآورده های طیور فاقد مجوز بهداشتی قرنطینه ای به سایر مناطق چشم پوشی نمود چرا که در صورت انتشار گسترده علاوه بر ایجاد تلفات و خسارات سنگین برای پرورش دهندگان طیور سبب ممنوعیت صادرات محصولات طیور و تحمیل هزینه های سنگین و صرف نیروی انسانی برای معدوم سازی و اجرای محدودیت های قرنطینه ای در کانون های آلوده به بیماری خواهد شد. رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هزینه های سنگین و بسار بالائی برای دستگاه های اجرائی مختلف به دنبال خواهد داشت در صورتی که با صرف هزینه های بسیار پایین تر، از طریق اعمال محدودیت های قرنطینه ای و اقدامات پیشگیرانه می توان از شیوع بیماری و هزینه های سنگین پیشگیری نمود./.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=30005
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای تشکیل قرارگاه زیستی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و پدافند غیر عامل در محل فرمانداری شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.