محمدرضا علیزاده عصر امروز در همایش در چشم بیدار به مناسبت روز خبرنگار که با حضور جمعی از مسئولان استان کرمان از سوی خانه مطبوعات در تالار برق شهر کرمان برگزار شد، با گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: استان کرمان جایگاه ویژهای در حوزه رسانه دارد و در کشور از لحاظ تعداد نشریات جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
وی از فعالیت ۳۰۰ نشریه، خبرگزاری و پایگاه خبری در استان کرمان خبر داد و افزود: همراهی و همکاری همه اصحاب رسانه استان کرمان در بُعد افزایش سطح کیفی مطبوعات را میطلبد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه آموزش باید سرلوحه کار نشریات و مطبوعات باشد، تصریح کرد: برای ارتقا سطح کیفی مطبوعات هیچ محدودیتی برای برگزاری کارگاههای آموزشی وجود ندارد.
علیزاده با بیان اینکه برگزاری دروههای تخصصی آموزشی از سوی خانه مطبوعات استان کرمان در حال برنامهریزی است، افزود: کادر متخصص نشریات باید در این دورهها شرکت کنند تا شاهد افزایش سطح کیفیت نشریات در استان باشیم.
وی با اشاره به اینکه اخذ و دریافت مجوز نشریات در یک فرآیند چهار ماههای انجام میشود اما آنچه که مهمتر از دریافت نشریه است رسالت خطیر اطلاعرسانی و نحوه مدیریت نشریه است، گفت: یک نشریه با یک کادر متخصص باید کار اطلاعرسانی را انجام دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در راستای حمایت از نشریات به ویژه نشریات محلی بحث بیمه خبرنگاران را تعیین کرده است، بیان کرد: براساس قانون نشریات روزنامهها میتوانند ۱۲ نفر و هفتهنامه ۶ نفر را میتوانند بیمه کنند که کمک بزرگی است و یک کادرسازی خوبی در نشریات ایجاد میشود و امنیت شغلی و روانی برای خبرنگاران ایجاد میشود.
علیزاده با تأکید براینکه در زمینه آموزش و کیفیسازی نشریات باید گام برداشت، بیان کرد: اگر وزارت ارشاد با این دیدگاه مجوز صادر کند به طور خود به خود نشریاتی که عملکرد ضعیفی داشته باشد از صحنه خارج میشوند.
وی تصریح کرد: جای نشریه و روزنامه ملی در استان کرمان خالی است و میطلبد نشریات در این زمینه برنامهریزی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور قرار گرفته است، گفت: تالار گفتوگو اقتصاد مقاومتی از سوی اداره کل فرهنک و ارشاد اسلامی استان به تأیید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده که پایه ثابت آن رسانه است زیرا رسانهها در حوزه فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار است.
علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دنیا جنگ اقتصادی است که رسانهها باید در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کنند و یکی از ابزار آن گفتمانسازی فرهنگی است.