تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ 3 ربيع ثاني 1446 Sunday, 6 October , 2024
1

یک بام و دو هوای وزارت نیرو

  • کد خبر : 34726
  • 14 مهر 1403 - 10:35
یک بام و دو هوای وزارت نیرو

برقی که برای کشاورز خرده مالک نیست، ولی برای پروژه ی ملی انتقال آب هست!

چند سالیست خط انتقال آب خلیج فارس به مقصد کارخانه‌های استان یزد، از محدوده شهرستان انار می گذرد.

در این زمینه، تامین برق ایستگاه پمپاژ در منطقه شمش، مورد ابهام بوده و جای بحث دارد.

در شرایطی که مردم شهرستان انار، از قطعی برق در بخش خانگی و کشاورزی متضرر می‌شوند، شاهد تامین برق با سرعت چشمگیر و هزینه‌های گزاف برای پروژه‌ای هستیم که هیچ عایدی برای شهرستان ندارد.

پروژه انتقال برق، در مسافت قریب به ۳۵کیلومتر در حال راه اندازی است و از زمین‌های مسکونی شهرک سجادیه و اراضی کشاورزی راس‌التحت(سِرزیر) و صدرآباد عبور می‌کند، که در آن  ۶۲۲ تیر برق نصب شده است. از این میان ۶ تیر برق به دلیل تقاطع کمربندی و یا تداخل با تیرهای برق کشاورزی هنوز نصب نشده است.

به گفته کارشناسان حوزه برق، هزینه نصب هر تیر برق به همراه سیم‌کشی برابر با ۶۰ میلیون تومان است. بنابراین هزینه تقریبی نصب تیر برق‌ها برابر با ۳۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. این در حالیست که هزینه پرداختی به کشاورزان صحراهای مذکور، به‌خاطر عبور از اراضی آنها در مرحله تامین اعتبار است.

در این بین، شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از ادارات شهرستان نیز مبالغی را به عنوان مجوز و پیگیری روند کار دریافت کرده‌اند که اسامی ادارات و مبالغ، محفوظ است و در صورت لزوم اعلام خواهد شد.

از طرفی، هزینه تاسیس نیروگاه خورشیدی به ازای هر مگاوات، برابر با ۲۵میلیارد تومان است که امکان فروش در فرابورس را دارد و به گفته متخصصان، طی ۲.۵ سال امکان برگشت سرمایه دارد. همچنان که پروژه آب شیرین‌کن مستقر در شهرک صنعتی خلیج فارس بندرعباس، برای مجموعه خود، ایستگاه ۱مگاواتی انرژی خورشیدی راه‌اندازی کرده است.

نکته قابل تامل این است که جهاد کشاورزی و فرمانداری، مکررا به صاحبان چاه‌های کشاورزی که اکثرا خرده‌مالک هستند، توصیه می‌کنند که  برق مصرفی خود از طریق نیروگاه خورشیدی تامین کنند!

در زمینه خط انتقال آب خلیج فارس به مقصد کارخانه‌های استان یزد سوالاتی مطرح می‌شود:
۱. این پروژه به چه میزان برق نیاز دارد؟
۲.با راه‌اندازی این خط انتقال برق، فشار وارده به شبکه را چه بخشی جبران می‌کند؟
۳.مدیریت توزیع برق شهرستان انار، در مورد قرارداد بسته شده بایستی به طور شفاف اطلاع‌رسانی کند و توضیح دهد که درآمد حاصله را در چه بخشی هزینه می‌کند.
۴.سهم مردم شهرستان از این انتقال چیست؟(قطعی‌های بیشتر در سال های بعد؟)
۵.در شرایطی که کشاورزان خرده‌مالک و چاه موتورهای کشاورزی را تشویق به استفاده از انرژی خورشیدی می‌کنند، انتقال انرژی با هزینه گزاف، به این پروژه چه توجیه منطقی دارد؟

به امید پاسخگویی و شفاف‌سازی

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=34726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.