21

گفتاردرمانی چیست و به چه کسانی خدمات ارائه می دهد؟

  • کد خبر : 14059
  • 02 اردیبهشت 1397 - 13:59
گفتاردرمانی چیست و به چه کسانی خدمات ارائه می دهد؟

گفتار درمانی علمی است که به ارزیابی ، تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان می پردازد.

گفتاردرمانی چیست و به چه کسانی خدمات ارائه می دهد؟

گفتار درمانی علمی است که به ارزیابی ، تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان می پردازد.اختلالات گفتار و زبان شایع شامل: لکنت زبان، اختلال تولید(اختلال در تلفظ صداها) ، اختلالات صوتی،تاخیر در رشد گفتار و زبان ،اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی ، کم شنوایی ،شکاف کام ولب ،اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی و سندروم داون،بیش فعالی، اختلالات ناشی از سکته مغزی و اختلال بلع ،اختلالات یادگیری(اختلال در خواندن و نوشتن) و…می باشد.

گفتار درمانی یکی از رشته های علوم پزشکی در شاخه توان بخشی است که به مطالعه ی جنبه های مختلف گفتار و زبان و تشخیص و درمان اختلالات مربوط بدان می پردازد.

اولین و مهم ترین خصوصیت یک گفتاردرمانگر، داشتن گفتاری کاملا مناسب و خالی از عیب است .گفتار درمان باید شخصیت انعطاف پذیری داشته باشد.

زیرا مراجعین وی کودکان خردسال ، نوجوانان، جوانان و نیز افراد سالمندی هستند که به دلایل گوناگون دچار اختلال گفتاری هستند. و قابلیت لازم دیگر هنرمندی و خلاقیت است.گفتاردرمان باید قادر به کاربرد صحیح و هنرمندانه تکنیک ها و شیوه ها باشد.

وظایف یک کارشناس گفتاردرمانی عبارت است از:ارزیابی، شناخت و تشخیص اختلال گفتاری ، ارائه درمان مناسب ودادن مشاوره لازم به بیمار و همراهان وی .در واقع آسیب شناس گفتار و زبان باید در آغاز از ماهیت گفتار و زبان و رشد طبیعی آن آگاه گردد و سپس با انواع اختلالات مربوط به آن آشنا شود و نحوه ارزیابی و درمان آنها را فرا بگیرد. در یک عبارت کوتاه می توان گفت هر گاه شیوه صحبت کردن گوینده بیش از محتوای سخن او ، توجه شنونده را به خود جلب کند و یا محتوای کلام دچار نابسامانی شود وی مشکوک به نوعی اختلال گفتاری یا زبانی است.

در واقع هر گونه اشکال در نحوه گفتار و یا ناتوانی در درک گفته های دیگران می تواند موجب اختلال در روابط اجتماعی شخص مبتلا گردد و مانعی در راه پیشرفت تحصیلی فرد در جامعه و شکوفایی کامل توانایی ها و استعداد های بالقوه وی شود.این مساله به نوبه خود می تواند صدمات روحی و عاطفی و رفتارهایی نظیر گوشه گیری ،پرخاشگری و… و در نهایت تزلزل بهداشت روانی فرد و خانواده او را در پی خواهد داشت.

و در پایان :

  • اگر کودکی دارید که دچار آسیب شنوایی است و یا از سمعک و یا دستگاه کاشت حلزون استفاده می کند.

  • اگر کودکی دارید که دچار تاخیر در رشد گفتار و زبان است، مثلا کودکتان ۴ ساله است و فقط چند کلمه می گوید و یا با توجه به سنش شناخت کمی از محیط پیرامون خود دارد.

  • اگر یکی از افراد خانواده شما دچار اختلال تولید (اختلال در تلفظ صداها) است ،مثلا به جای حرف /ک/، حرف /ت/ می گوید،یا به جای حرف /ر/،حرف /ل/ می گوید.

  • اگر در خانواده خود فردی دارید که دچار لکنت زبان است ،یعنی موقع صحبت کردن در گفتار خود علائمی از قبیل تکرار صداها(ما-ما-ما-مامان)،کشیدن صداها(سسسسسسسسلام)و یا مکث های طولانی در حین گفتار خود دارد.

  • اگر در خانواده خود فردی دارید که سکته مغزی کرده است و با توجه به محلی از مغز که دچار ضایعه شده است یا گفتار خود را از دست داده است یا در درک گفتار دچار مشکل شده است.

  • اگر در خانواده خود افرادی دارید که دچار اختلالاتی از قبیل شکاف لب و کام، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، فلج مغزی، بیش فعالی ،مشکلات صوتی و اختلال در بلع است و یا دچار مشکلات یادگیری(اختلال در خواندن و نوشتن) است :

میتوانید به واحد گفتاردرمانی اداره بهزیستی انار مراجعه کنید.

این واحد هر روز از ساعت ۸صبح الی ۱۴ مشغول به کار است.   تلفن:۳۴۳۸۲۹۹۴

به امید روزی که هیچ فردی در هیچ جای جهان ،طعم تلخ سکوت را نچشد و از نعمت شیرین گفتار محروم نباشد.

روابط عمومی بهزیستی شهرستان انار

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=14059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام پسرم پیش فعال هست و بهزیستی یک نیروبیستربرای گفتاردرمانی ندارد وهفته ای ۲۰الی نیم ساعت با مراجعین کارمیشه اون هم نوشتاری برای والدین که در منزل چگونه کارکنند وعملا خود مربی کارمهمی انجام نمی دهد که خودش وقت بگذارد وبا بچه کارکند

    وتاهفته آ ینده هیچ کس تو ذهنش نمیماند که مربی چه چیزی کارکرده هست خواهشمندیم بهزیستی حداقل هفته ای دو جلسه یک ساعته برای مراجعین بگذارد

    • با عرض سلام. و ادب و احترام
      زمانی که به هر مراجعه کننده داده میشود با توجه به عملکرد و حوصله و همکاری او می باشد و کودکان بیش فعال زمان تمرکز کوتاهی دارند

      مربی نقش هدایتگر دارد و مربی الگو را به والدین می دهد و والدین نقش اصلی را. در درمان کودک بر عهده دارند چون تمام روز در کنار فرزند خود می باشند باید ب طور مستمر تمرینها را با کودک کار کنند
      تمرین ها اکر توسط خانواده. جدی گرفته شود و انجام شود قطعا موجب بهبود عملکرد کودک خواهد شد
      معمولا. خانواده ها به دلیل هزینه ای که دارد متقاضی بیش از یک. جلسه. نیستند