تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
6

مصاحبه اختصاصی انارآنلاین با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان انار

  • کد خبر : 9551
  • 08 شهریور 1396 - 11:09
مصاحبه اختصاصی انارآنلاین با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان انار

مدتی است تعدادی از شهروندان اناری در تماس با انار آنلاین از عملکرد آموزش و پرورش شهرستان انار انتقاد کردند و سوالاتی مطرح کردند.

مدتی است تعدادی از شهروندان اناری در تماس با انار آنلاین از عملکرد آموزش و پرورش شهرستان انار انتقاد کردند و سوالاتی مطرح کردند.

حسین ناجی، رییس آموزش و پرورش انار در گفت و گو با انارآنلاین به این سوالات پاسخ داده است.

با سلام تسلیت شهادت امام محمدباقر (ع) ،در ابتدا لازم میدانم چند نکته را در خصوص وظایف رسانه ها مطرح کنم ،وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی دقیق و صحیح به مردم می باشد و ما دو نوع اطلاع رسانی داریم یکی اطلاع رسانی آگاه کننده دیگری متقاعد کننده و یک جایی است که رسانه ها فقط می خواهند فکر خودشان را به مردم تلقین کنند و یک جایی است که قصد و هدف آن رسانه آگاهی خبر به مردم می باشد و رسانه رسالت خیلی مهمی برعهده دارد و باید هدفش آگاهی به مردم باشد نه متقاعد کردن.

-اهدف شما بعنوان رئیس اموزش و پرورش  در سیستم اموزش و پرورش شهرستان چه بوده است؟

بحث اموزش و پرورش در شهرستان انار در روزهای اول برنامه ما،حول سه محور بود که با آقای جهانگیری مدیر کل  سابق آموزش و پرورش استان هم در میان گذاشتیم:۱- بومی سازی دانشگاه فرهنگیان۲- زمینه سازی انتقال نیروهای اناری از جنوب استان به شهرستان انار۳-بالا بردن کیفیت آموزشی ، و این کارها انجام نمی شود مگر اینکه نیروی ما بومی باشد.

با جلسات متعددی که ما در استان داشتیم و در نهایت در جلسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در استان با قطبی شدن نیروها موافقت شد و مصوبه کشوری شد و چند سالی است پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان سهمیه انار هستند.

-مدیریت اموزش و پرورش شهرستان انار در طول فعالیت شما بعنوان رئیس اداره اموزش و پرورش شهرستان،چه فعالیت هایی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام داده است؟

در بحث اسیب های اجتماعی  در مدارس باید بگویم آموزش و پرورش نهاد اجرایی است و ما طبق بخشنامه های ابلاغی اقدام می کنیم ، وتمام مسئولین مربوطه شهرستان ،کارشناسان مربوطه و نخبگان شهرستان راهکار علمی داده و برای حل این معضل تلاش کنند.،بعنوان مثال دستگاههای اجرایی مثل نیروی انتظامی که با اموزش و پرورش ارتباط دارند به ما راهکار مقابله  با دخاینات  و… را می دهند و در مدارس ما  جلسات متعدد در این خصوص توسط نیروی انتظامی برگزار می شود.

ما باید ریشه یابی کنیم چه کاری باید کرد که دانش اموزان ما به سمت دخانیات و.. نروند.

-آیا نمی توان در خصوص حل آسیب های اجتماعی در مدارس از مشاوران کمک خواست و فرمهای نظرسنجی مشاوره به دانش اموزان داده شود؟آیا تاکنون در این خصوص اقدامی شده؟

فرم نظر سنجی حساب و قانون دارد و ما هر پرسشنامه ای را نمی توانیم به مدارس بفرستیم و اینطور نیست که هر کسی بیاید و پرسشنامه بدهد و ما پخش کنیم،هرگز این کار را انجام نمی دهیم  چون ما نمی توانیم بچه ای که هیچ چیز نمی داند به آن آب و غذا بدهیم،مشاورین  حضور یابند و در چارچوب قانون آموزش و پرورش کار کنند همانند کتب درسی که همه چیز ان مشخص شده است و برنامه ریزی و کارشناسی شده منتشر و توزیع  می شود.

مشاورین دلسوز ما بیایند نظر دهند و همکاری کنند و در جاهایی از خود مایه بگذارند و ما طبق قوانین مشخص شده اموزش و پرورش در بحث مشاوره همکاری می کنیم.

-در خصوص استعمال دخانیات و مواد مخدر در آموزش و پرورش اخبار نگران کننده ای در سطح کشور منتشر می شود. آیا این مورد در شهرستان انار دیده شده است؟ اگر موردی بوده چه اقداماتی برای پیشگیری صورت گرفته است؟ در خصوص حرفها و امارهایی که در جامعه در خصوص آسیب های اجتماعی مدارس شهرمان صحبت می شود آیا این آمارها درست است ؟

باید عرض کنم که اولا  ما مدینه فاضله نیستیم  دوما ما می گوییم انار در سطح عالی است و ما باید اول بدانیم چه چیزهایی باعث می شود دانش اموزان به سمت چنین چیزها می روند،مگر دانش اموزان چند سال دست ما تربیت می شوند؟آیا بقیه آن دست اجتماع و جامعه نیست؟ همه ما می دانیم آسیب های اجتماعی یک معظل است  و ما باید همگی دست در دست هم بدهیم و فقط رئیس اموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند جلوی آسیب های اجتماعی را بگیرد وتمام مسئولین مربوطه شهرستان ،کارشناسان مربوطه و نخبگان شهرستان راهکار علمی داده و برای حل این معضل تلاش کنند.

امار آسیب های اجتماعی را هر کسی به نحوی ارائه می دهد ولی ماباید آمار کل کشور و استان را رتبه بندی کنیم و بعد شهرستان انار را مقایسه ، رتبه بندی کنیم و ما نمی گوئیم انار مدینه فاضله است.

-آیا برای جایگزینی نیروهای بازنشسته برنامه ریزی شده است که نیروهای جوان استخدام شوند؟

در دو سال گذشته تعداد زیادی از معلمان ما که چندین سال دور از خانواده و در مناطق جنوبی استان خدمت می کردند به انار منتقل شدند و فقط ۳ نفر از معلمان قدیمی ما رد شهرهای جنوب استان هستند که بزودی منتقل می شوند و از معلمین سال گذشته ۱۲ نفر هستند که براساس امتیازی که دارند منتقل می شوند.

در خصوص گرفتن نیرو،دولت باید لایحه دهد و مجلس تصمیم گیری و تصویب کند و برا اساس تراکم  و آمار و دانش اموز نیرو گرفته می شود و ما نمی توانیم یک نفر نیرو بگیریم ،آمار بازنشستگان و در خواست نیرو های ما مشخص است و هیچ سالی نبوده که دانش اموز ما معلم نداشته باشد یا نیروی اضافه داشته باشیم.

-در خصوص یکی از نیروهای اناری پذیرفته شده سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان که می گوید سهمیه انار هست ولی با انتقالش به انار موافقت نشده است  ماجرا چیست؟

همانگونه که گفتم تمامی کارهای ما طبق بخشنامه می باشد  و انفردی که در آن زمان این رشته را انتخاب کرده باید با دقت تمامی موارد را مد نظر بگیرد چون طبق بخشنامه ارسالی تمامی پذیرفته شدگان ماقبل ۹۳ بومی استانی بوده اند نه قطبی شهرستان و در مورد تقسیم این افراد استان تصمیم می گیرد و هر جا نیاز باشد تقسیم می شود و تمامی برنامه های تقسیم بندی آنها بر اساس نیاز استان توسط کمیته برنامه ریزی می باشد و طی بخشنامه جدید دانشگاه فرهنگیان به ما تمامی پذیرفته شدگان سال۹۳ به بعدقطبی محسوب شده و در شهر انار خدمت می کنند.

-چرا در شهرستانهای همجوار تحصیل  برای افاغنه ممنوع نیست  اما در شهرستان انار ممنوع است؟

در مورد اتباع بیگانه بخشنامه شده به ما که شهرستان انار منطقه ممنوعه سکونت اتباع بیگانه می باشد و این تصمیم کمیسیون امنیتی وزارت کشور می باشد نه اداره آموزش و پرورش انار و طبق این بخشنامه مناطقی از استان ممنوعه اعلام شده است که شهرستان انار جزو یکی از آنهاست و متاسفانه بعضی از رسانه ها بدون دیدن بخشنامه و تحقیق در مورد این مسئله  گزارش تهیه می کنند  و می گویند ناجی رئیس آموزش و پرورش انار مقابل رهبری قرار گرفته  و اجازه نمی دهد اتباع بیگانه در انار درس بخوانند.

بنده شخصا در جلسات استان به معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان در خصوص ممنوعیت تحصیل اتباع بیگانه در انار این موضوع را مطرح کردم که چرا شهرهای همجوار شهرستان اجازه تحصیل اتباع بیگانه داده شده ولی شهرستان انار نه،می گویند که انار منطقه ممنوعه است و ما  چندین نوبت در خواست دادیم  و در اوایل سال تحصیلی۹۵-۹۶ در پاسخ نامه ما گفتند که طبق مصوبات وزارت کشور شهرستان انار منطقه ممنوعه بوده و بجز اتباعی که مادر ایرانی باشند طبق اسناد اداره اتباع بیگانه استانداری اجازه ثبت نام داده می شود و ما هم طبق نامه اقدام کردیم.

فرماندار انار و مهندس انارکی محمدی نماینده محترم شهرستانهای انارو رفسنجان در مجلس شورای اسلامی پیگیر این قضیه  نیز هستند و در جلسه شورای اداری شهرستان که چند روز پیش با حضور آقای همایی  مدیر کل امنیتی استانداری کرمان در فرمانداری انار برگزار شد باز هم در این مورد صحبت شد و آقای همایی گفتند که انار منطقه ممنوعه می باشد و انشاالله بزودی ممنوعیت اتباع بیگانه برداشته می شود و هر زمانی که به ما بخشنامه شد که ممنوعیت تحصیل اتباع بیگانه در انار برداشته شده است ما اعلام می کنیم اتباع بیگانه بیایند و برای تحصیل ثبت نام کنند.

-آیا در انار دبستان دخترانه غیر انتفاعی نیاز هست یا نه؟

اگر نیاز نیست چرا مجوز داده شده است؟

ما بیشترین مدارس غیر دولتی را در انار داریم  و اگر بخواهیم مجوزی برای تاسیس مدرسه غیر دولتی صادر کنیم باید ببینیم  که طوری عمل نکنیم با مجوز دادن به مدرسه غیر دولتی ، مدارس دولتی ما بسته شود و هم اکنون در مقطع ابتدایی دخترانه دو مدرسه دولتی و دو غیر دولتی را در انار داریم، ما باید بر اساس ظرفیت و تراکم مجوز صادر کنیم و در سالهای گذشته با تعطیلی چند مدرسه و دوره ای کردن بعضی از مدارس،سطح کیفیت آموزشی را بالا بردیم و با این کار بین مدارس دولتی و غیردولتی رقابت سالم ایجاد شد.

هر مجوزی که صادر شده ۲ سال اعتبار دارد و اگر کارش را شروع نکرد باطل می شود و ما تراکم را نگاه می کنیم و نمی توانیم مجوز غیر دولتی صادر کنیم و مدارس دولتی ما چند پایه شوند.

-به گفته یکی از شهروندان چرا مدرسه شهید صدوقی بهش رسیدگی نشده در اثر بارندگی پارسال تخریب شده؟ آیا گزارش در این خصوص به شما داده شده است؟

مدرسه شهید صدوقی جز مدارس نوساز ما می باشد و هیچ تخریبی در آن صورت نگرفته است و به ما گزارشی در این خصوص نشده است.

و ما افتخار می کنیم که تنها شهرستانی هستیم که در کل استان وضعیت گرمایشی  شوفاژ را داریم.

در خصوص آسفالت مدارس به مهندس انارکی محمدی نماینده محترم درخواست دادیم  و طی نامه نگاری و پیگیریهای ایشان توانستیم  دو مدرسه را توسط خیرین و دو مدرسه توسط اعتبارات دولتی اسفالت نمائیم.

و لازم به ذکر است تکمیل و تجهیز مدارس شهیدان انارکی محمدی ،قدیری و گنجی  در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

-در خصوص مدارس بلااستفاده شهرستان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

مدارس بلااستفاده شهرستان را شورای آموزش و پرورش باید در مورد انها تصمیم گیری کند و چند راه حل دارد:

  • اگر کسی خریدار است در خواست دهد و درخواستش در شورای آموزش و پرورش مصوب میشود به اداره کل ارسال و حوزه حقوقی اداره کل به فروش می گذارد و تمامی مبلغ به حساب خزانه واریز و تمام پول به حساب مرکز بر می گردد.
  • اجاره داده می شود و هر کسی نیاز دارد درخواست داده و در شورای اموزش و پرورش تصمیم گیری شده و اجاره داده می شود.
  • اگر مدرسه ای بلااستفاده باشد هر کسی نیاز دارد در خواست دهد،در شورای اموزش و پرورش تصمیم گیری شده و بازسازی کند و ما کم کم از اجاره آن کم می کنیم.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=9551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. مدرسه ها که تعطیل شده چجوری باید جبران شه با ی کلاس آنلاین کم محتوا که اصلا تاثیری نداره چجوری میشه درس خوند از معلمم که سوال میپرسی جواب نمیده

  2. الا یعنی به زمان مدرسه ها اضافه نمیشه؟ چجوری ما برسیم این طرح آنلاین که جواب نمیده