9

لزوم واکسیناسیون دام های سبک بر علیه بیماری آنتروتوکسمی در شهرستان انار

  • کد خبر : 31498
  • 29 آبان 1400 - 21:23
لزوم واکسیناسیون دام های سبک بر علیه بیماری آنتروتوکسمی در شهرستان انار

دکتر کامران شفائی از لزوم واکسیناسیون دام های سبک بر علیه بیماری آنتروتوکسمی در انار خبر داد.

دکتر کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری آنتروتوکسمی یا به گفته خود دامداران که به بیماری جگر دردی یا قلوه نرمی معروف و رایج می باشد یکی از بیماری های دامی است که با تغییر ناگهانی در جیره غذائی دام بروز می کند و معمولا هم منجر به مرگ دام می شود .
ایشان بیان کرد : بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری های رایج در بین دام های سبک ( گوسفند، بز، بره و بزغاله ) می باشد که علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فو ق حاد بصورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد اسهال، تب و لرز، بی اشتهائی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن و ترشح از بینی دیده می شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه ها ضعیف تر هستند و در کالبد گشائی قرمز شدن روده ها و پر شدن کیسه صفرا نیز دیده می شود .
وی افزود : ضعف مدیریت در تغذیه دام، علت اصلی این بیماری می باشد و دامداران باید به این امر مهم توجه داشته باشند و جیره و مقدار غذای مصرفی را به تدریج تغییر داده و در اختیار دام قرار دهند و در صورت چرا در مرتع و علفزار تازه از پرخوری دام جلوگیری کنند و با توجه به اینکه در فصل سرما دام ها را از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران باید قبل از جابجائی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنتروتوکسمی اقدام کنند .
دکتر کامران شفائی در پایان گفت : به منظور ایجاد ایمنی فعال علیه بیماری اسه
ال عفونی بره ها، آنتروتوکسمی، پرخوری در گوسفند، بز، بره و بزغاله واکسیناسیون آنتروتوکسمی الزامی می باشد. درمان بیماری آنتروتوکسمی بطور عمده موفقیت آمیز نبوده و راهکار مناسب، پیشگیری است. اجتناب از تغییر سریع جیره غذائی دام، جلوگیری از پرخوری دام بخصوص از علوفه های سبز و پر آب و یخ زده، جلوگیری از مصرف آب سرد و یخ زده و در نهایت واکسیناسیون دام با واکسن آنتروتوکسمی می توان از این بیماری جلوگیری کرد. واکسیناسیون دام ها باید دقیق و طبق برنامه اجرا شود به این صورت که واکسن اول در ابتدای فصل بهار و پاییز و واکسن دوم بعد از گذشت دو هفته تکرار می شود. لذا توصیه می شود دامداران محترم شهرستان انار نسبت به واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام های خود اقدام کنند .

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=31498
  • دیدگاه‌ها برای لزوم واکسیناسیون دام های سبک بر علیه بیماری آنتروتوکسمی در شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.