تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
11

اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته

  • کد خبر : 13182
  • 14 اسفند 1396 - 16:29
اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته

جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته اطلاعیه ای منتشر کرد.

قابل توجه پسته کاران محترم شهرستان انار

اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته:

پسیل پسته یکی از مهم ترین آفات درختان پسته می‌باشد که هرساله خسارت زیادی را به باغ‌های پسته کشوروارد می‌کند. جهت کاهش خسارت پسیل پسته در سال آینده در طول فصل زمستان رعایت نکات ذیل را جدی بگیرید:

۱-شخم و یخ اب زمستانه : از آنجایی که زمستان گذرانی آفت پسیل به صورت حشرات کامل در خاک و زیر بقایای گیاهی صورت می‌پذیرد بنابراین شخم زمستانه ازاوایل دی ماه تا اوایل اسفندماه می تواند نقش مهمی درکاهش جمعیت زمستان گذران آفت دارد..

۲-استفاده از کارت و نوارهای چسبی زرد رنگ : نصب کارت و یا نوار های زرد در باغ های پسته و بدنبال آن شکار حشرات زمستانگذران قبل از تخم ریزی و از بین بردن بخش زیادی از آن ها موجب کاهش جمعیت آفت در ادامه فصل خواهند شد. تله گذاری بایستی در اواسط اسفند ماه زمانی آغازشود که حشرات کامل زمستانگذران ازمحل‌های زمستانی خارج شده ولی هنوز تخمریزی نکرده باشند. معمولا ًازکارت های چسبی زرد به ابعاد ۱۰ در ۲۰ سانتیمتراستفاده می‌شود. تعداد تله نصب شده براساس نحوه کاشت واندازه درختان متغیراست ولی درمجموع به ازای هریک مترطول ردیف درختان پسته یک کارت نصب و درطرف دیگر درخت هم به همین ترتیب عمل شود. لازم است کارت های زرد قبل از ظهور پوره های پسیل جمع آوری شوند. .

۳-حذف کامل سمپاشی زمستانه علیه حشرات کامل زمستانگذران : حشرات کامل تغذیه زیاد ندارند و بنابراین خسارتی ایجاد نمی‌‌کنند بنابراین انجام مبارزه زمستانه علیه پسیل پسته بی فایده است و نه تنها هزینه سنگینی را به کشاورز تحمیل می‌کند بلکه موجب ازبین رفتن تعدادی ازدشمنان طبیعی آفت نیز می‌گردد..

۴-حمایت و حفاظت دشمنان طبیعی پسیل پسته :به طور کلی عواملی از قبیل حذف سم پاشی های بی برنامه،نابجا و تقلیدی خصوصا” در اوایل و اواخر فصل ، سمپاشی های لکه ای علیه آفات بهاره و در صورت نیاز به کنترل شیمیایی با استفاده از سموم کم خطر برای دشمنان طبیعی، حذف آن دسته از علف های هرز که در بهار و پاییز میزبان شته ها هستند و در باغاتی که در اواخر فصل دشمنان طبیعی پسیل جمعیت بالایی داشتند می‌توان با اقداماتی مانند عدم چرای دام و جمع آوری برگ های پسته و قرار دادن آن ها در توری و سبد های بزرگ ، تلفات زمستانی این حشرات مفید را کاهش داد..

۵-تغذیه مناسب : در مورد آفت پسیل پسته باید از مصرف بیش از حد کودهای ازته اجتناب کرد و نقش عنصر پتاسیم در مقاومت گیاه را در نظر گرفت..

 

ستاد شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان انار

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=13182
  • دیدگاه‌ها برای اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص اقدامات زمستانه مناسب جهت کاهش خسارت پسیل پسته بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.