تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
7

گرفتن مجوز حفر چاه کشاورزی در دشت ممنوعه انار

  • کد خبر : 30619
  • 31 تیر 1400 - 17:37
گرفتن مجوز حفر چاه کشاورزی در دشت ممنوعه انار

حفر چاه‌های عمیق کشاورزی، تهدید جدی برای منابع آب زیرزمینی انار است.

به گزارش صدای انار،شهرستان انار یکی از خشک ترین شهرستانها در استان کرمان و بلکه در کشور است.بطوری که میانگین میزان بارندگی این شهرستان کمتر از یک سوم میانگین کشوری و در بعضی سالها در دهه گذشته تنها ۲ میلیمتر بوده است. اما در همین شرایط بخاطر بی توجهی و عدم نظارت مسئولین ذیربط میلیونها متر مکعب آب از ذخایر ارزشمند و استراتژیک زیر زمینی بیش از مجوز موتور پمپ های منطقه، برداشت شده است.
با کاهش کیفیت و کمیت آب چاه‌ها، مالکین بعضی از موتور پمپ ها با پیدا کردن افراد واسطه و کارچاق کن، اقدام به جابجایی محل چاه آب به داخل حوزه آب شرب شهرستان نموده اند که این امر باعث کاهش مقدار و کیفیت آب شرب شهرستان شده به طوریکه آب شرب شهرستان بدون تصفیه قابل شرب نیست و ادامه روند فعلی آب شرب را تهدید می نماید. از لحاظ قانونی جابجایی چاه تا فاصله ۱۰۰ متری و در اراضی حداکثر ۱۰۰۰ متر مجاز است. اما در سالیان گذشته بعضی از چاه های منطقه تا فاصله ۷ کیلومتر جابجایی گرفته اند!!
از سوی دیگر در سال‌های اواخر دهه ۷۰شاهد پدیده هایی همچون ظهور قنات های غیر مجاز جدید در این شهرستان بوده ایم. حداقل سه رشته قنات غیر مجاز در شهرستان انار ایجاد شده که با گسل انار در ارتباط هستند. متاسفانه با تبانی بعضی از مسئولین وقت و دریافت رشوه های کلان، بعضی از این قنات ها که بعضی از مسئولین دولتی نیز در آن مالکیت دارند، از طریق مراجع قضایی پس از صدور سند اراضی به عنوان طرح طوبی (که مربوط به کاشت زیتون بوده) با زد و بندهایی مجوز قانونی برای بهره برداری از قنات‌ها گرفتند و صدها هکتار باغ پسته ایجاد و صدها میلیون تومان اعتبار بلاعوض دولتی به اجرای طرح آبرسانی اراضی این قنات‌ها تخصیص یافت. اما این مصیبت به اینجا خاتمه نیافت و با خشکیدن قنات ، عده ای دست بکار شدند تا به جای قنات، مجوز چاه بگیرند. برای این منظور مالکین قنات، به فردی که سابقه و تبحر خاصی در دریافت مجوزهای چاه غیر قانونی دارد، تعهد دادند در صورتی که موفق به دریافت مجوز چاه گردد یک شبانه روز آب چاه به او تعلق خواهد گرفت. گزارشات حاکی از آن است که فرد مذکور با پیگیری ها و رایزنی هایی که با واسطه های دیگر داشته و از طریق محاکم قضایی و نهایتا دیوان عدالت اداری موفق به اخذ مجوز چاه به جای قنات گردیده است و شرکت آب منطقه ای را مکلف به صدور پروانه کرده اند. آیا مراجع قضایی دیوان عدالت اداری یا مسئولینی که در وزارت نیرو مجوز چاه برای منطقه فوق بحرانی و دشت ممنوعه انار صادر می کنند از وضعیت آبهای زیر زمینی انار اطلاع دارند و دانسته دارند در حق مردم انار خیانت و ظلم می کنند؟ آیا نماینده مردم شهرستان های انار و رفسنجان از این موضوع آگاه است؟ آیا فرماندار و امام جمعه شهرستان انار از این موضوعات اطلاع دارند؟ آیا نیروهای اطلاعاتی و امنیتی استان باخبر هستند که چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ چرا اجازه میدهید یک عده سودجو برای قناتی که وجود نداشته مجوز بهره برداری بگیرند و پس از خشک شدن قنات مجوز چاه بگیرند که وضعیت بحرانی منابع آب انار را بحرانی تر کنند و باعث خشک شدن قنوات و چاههای مجاز مجاور شوند؟ آیا با تداوم روند فعلی دیگر آبی خواهد بود که شهر انار وجود داشته باشد؟ آیا اهالی فعلی شهر انار و حاشیه نشینان آینده شهرهای مجاور شما را خواهند بخشید؟ نسل جوان فعلی و نسل های آینده در مورد این اتفاقات که در نظام جمهوری اسلامی می افتد چگونه قضاوت خواهد کرد؟

مسولین مربوطه اگر اقدامی صورت نگیرد شک نکنید قضایای بحران کنونی آب در خوزستان و سیستان چند سالی طول نخواهد کشید که در شهرستان انار اتفاق خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=30619
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای گرفتن مجوز حفر چاه کشاورزی در دشت ممنوعه انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.