تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024
17

اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرشاخه دار درختان پسته

  • کد خبر : 30286
  • 29 فروردین 1400 - 9:47
اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرشاخه دار درختان پسته

جهاد کشاورزی انار در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرشاخه دار درختان پسته اطلاعیه ای صادر کرد.

باغداران محترم شهرستان انار

آفت سوسک سرشاخه خوار(سوسکو) یکی از آفات مهم درختان پسته می باشد که درصورت عدم مبارزه به موقع، خسارت قابل توجهی به باغات پسته وارد می آورد. بر این اساس ضرورت دارد ضمن بررسی کامل باغ ابتدا کانون های آلودگی به خصوص باغات رها شده و منازلی که در آن ها چوب های هرس شده به عنوان هیزم مورد نیاز برای پخت نان نگهداری می شوند شناسایی شده و اقدامات لازم جهت کنترل کانون ها صورت گیرد. پس از مشورت با کارشناسان کشاورزی واجد شرایط درخصوص زمان اوج ظهور نسبت به مبارزه شیمیایی به روش زیر اقدام شود

فنیتروتیون دو و نیم لیتر + دو و نیم لیتر صابون مایع و یا ریکا +( ۱۰) لیتر نفت در هزار لیتر آب

نحوه اختلاط: ابتدا مایع ظرفشویی را داخل ظرفی ریخته و به تدریج نفت به آن اضافه شده و هم زده شود تا به خوبی مخلوط شوند. سپس به تانکر محتوی محلول سمی منتقل شود. درمدت زمان سمپاشی مخلوط درون تانکر هر ۱۰ دقیقه یک بار هم زده شود و سمپاشی در هوای خنک و آرام انجام گیرد. بعد از عملیات سمپاشی تانکر، شیلنگ ها و…به خوبی شستشو شوند.

توجه : نحوه اختلاط در این سمپاشی بسیار مهم بوده و در صورت عدم اجرای دقیق آن سمپاشی موثر نخواهد بود. ضرورت دارد با استفاده از روش تله‌گذاری در زمان مناسب (در طول پاییز و زمستان)، نسبت به مبارزه مکانیکی اقدام شود.

مجددا تاکید می گردد مبارزه شیمیایی به تنهایی کافی نبوده و موفقیت نهایی منوط به انجام مبارزه مکانیکی می باشد. درصورتیکه سوسک ها هنوز کانال ورودی عمیقی ایجاد نکرده اند از اختلاط نفت و صابون یا( ریکا ) با فنیتروتیون اجتناب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر ومشورت باکارشناسان جهادکشاورزی شهرستان انارباشماره تلفن ۳۴۳۸۲۷۰۰ومرکزخدمات بیاض باشماره تلفن ۳۴۱۸۰۱۱۳ درساعات اداری تماس حاصل فرمائید.

 

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=30286
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص مبارزه با آفت سوسک سرشاخه دار درختان پسته بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.