12

انارکی محمدی: بهتر است اناری ها پول را از داخل شهر خودشان کسب کنند نه از جاهای دیگر

  • کد خبر : 25809
  • 11 آبان 1398 - 16:17
انارکی محمدی: بهتر است اناری ها پول را از داخل شهر خودشان کسب کنند نه از جاهای دیگر

توصیه من به مردم این است به سمت ایجاد کارخانه ها وایجاد اشتغال بروند تا از تک محصولی در بیاییم.

مصاحبه با احمد انارکی محمدی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی عضو شورای عالی اقتصادکشور ونماینده رفسنجان وانار در حاشیه  جشنواره پسته اکبری درشهرستان انار:

باعرض سلام ،جناب انارکی محمدی از نظر شما هدف از برگزاری جشنواره پسته اکبری در انار چیست؟

سلام ،خب ببینید باتوجه به اینکه محصول پسته اختصاصاً برای شهرستان انار ورفسنجان بوده واینکه مزیت اصلی شمال استان کرمان تولید پسته میباشد ومردم انار در این تولید سهیم هستند بنابراین مزیت ارزآوری دارد وهمینطور نشان میدهد کل اشتغال ودرآمد مردم از این محصول میباشد . امسال با توجه به اینکه مردم محصول خوبی را برداشت کردند باعث میشود لطف خدا را فراموش نکنند وجلسه ای برای شکرگذاری بوده که در حاشیه این مراسم از ظرفیت های گردشگری وحتی گردشگری کشاورزی،آثارباستانی،امامزاده محمد صالح(ع)، بشر حافی، امور ومسائل مذهبی معرفی شود.

گردشگری کشاورزی کمک بسیار زیادی در اقتصاد شهر دارد زیرا باتوجه به اینکه حوزه انتخابی ما بیش از ۹۰،۰۰۰ هکتار باغ پسته میباشد بنابراین توریست ها میتواند ازبرداشت پسته، فرآوری پسته وضبط های پسته از نزدیک آشنا شوند.

این جشنواره ها بهترین عملی انجام میدهند این است که ظرفیت های خوب یک منطقه را معرفی میکنند.

این جشنواره در کنار ارگ ساسانی برگزار شده واین ارگ برای شهر بسیار مهم میباشد ،شما برای احیا وبازسازی این ارگ چه اقداماتی  انجام داده اید؟

متاسفانه بخش اعظم ارگ تخریب شده است .اما ما چندین گروه وسرمایه گذارانی فرستادیم وبررسی هایی هم کرده اند البته اکثر سرمایه گذران جاهایی سرمایه گذاری میکنند که مقرون به صرفه باشد که بااحیا آن بتواند درآمدی داشته باشند.

ما منتظریم باتوجه به جلسه ای که در کرمان برگزار کردیم و در مورد بحث نگاه ویژه به ارگ ساسانی بود همچنین از وزیر میراث فرهنگی دعوت کردیم به منطقه بیایند ،قرار براین شد راهکارها واقداماتی را انجام دهند .

یکی از کارهای مهمی که با توجه به آثارباستانی خوبی که داریم در مجلس پیگیری کردیم این گونه بود که سازمان میراث فرهنگی را به وزارت گردشگری میراث فرهنگی تبدیل کردیم که هم بودجه های آن بیشتر شود وهم پاسخگوباشد وهم نماینده ها بتوانند با توجه به ابزاری که دارند سوال واستیضاح کنند واین امرمیتواند سرعت زیادی برای حفظ این آثار ببخشد.

برای تک محصولی بودن شهرستان انار چه کاری انجام داده اید؟

من چندین بار از مردم خواهش کرده ام که ما باید به فکر خودمان باشیم چون نه تنها انار بلکه کل ایران ۹۶ درصد از آب را به آب کشاورزی اختصاص داده است بنابراین بهترین کار میتواند مدیریت آب ومدیریت باغداری وکشاورزی باشد.

همانگونه که در شهرستان های انار ورفسنجان میبینیم متاسفانه توسعه باغات بیشتر از آب مورد نیاز است وبا فشار آوردن مشکلات خشکسالی بهره وری را پایین آورده است در نتیجه بایستی بخشی از باغات را رها کنیم و از آبیاری نوین استفاده کنیم.

متاسفانه ۳۸ درصد از باغات پسته در کالیفرنیا برای رفسنجانی هاست به جای اینکار بهتر است از درآمدهای خوبمان در جهت صنعتی شدن و آوردن آب از خلیج فارس که برای صنعت مقرون به صرفه میباشد ، هزینه کنیم وبتوانیم از این زیرساخت ها در بحث صنعتی استفاده کنیم.

توصیه من به مردم این است به سمت ایجاد کارخانه ها وایجاد اشتغال بروند تا از تک محصولی در بیاییم.

حمایت شما بعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای صنعتی شدن چیست؟

ما با حفظ کشاورزیی که داریم کمک میکنیم و افرادی که دوست دارند کارخانه ای ایجاد کنند به سمت ما بیایند ما طرح های بسیار خوبی داریم وبا فعالان اقتصادی طرح هایمان را با توجیه ارائه میدهیم ولی کارخانه ها را احداث کنندکه بااینکار ما بازاریابی خوبی را خواهیم داشت به شرط آنکه مردم بخواهند وبیایند .بدانید که مردم باید از مسئولین بخواهند.

توصیه وپیشنهاد شما به مردم شهرستان انار چیست؟

همشهریان عزیز، ما فرصت های بسیارخوبی را داریم واین فرصت ها دارند میگذرند و روزانه میبینیم که ۲۸،۰۰۰۰ ترافیک جا ده ای از شهر انارمیگذرد وقتی نمیتوانیم ازاین  ظرفیت استفاده کنیم پس مردم به پای کار بیایند همانطور که ما سرمایه گذارانی را دیدیم که قراراست در ابتدای انار کار کنند وبرنامه بگذارند وبه خوبی از این ظرفیت استفاده کنند.

فرمانداری بارها جلساتی گذاشته وازمردم خواسته که اینکار را انجام دهند متاسفانه مردم به دلیل اینکه فقط با پسته وباغداری آشنایی دارند کمتر توجه کرده اند ولی بدانید ما در بحث گردشگری وصنعت ودر بحث ترافیک جاده ای درآمد داریم.

واماسوال آخر،باتوجه به خشکسالی های پی در پی برای شهرستان انار که باعث شده به اقتصاد مردم صدمه بزند وخسارات سنگین وجبران ناپذیر وارد کند چه توصیه ای به کشاورزان و مردم منطقه دارید؟

سالانه مقدار زیادی از آب زیرزمینی کسر میشود وتاثیرات خشکسالی باعث شده دید ما دراز مدت شود چرا که این آب مورد استفاده برای میلیاردها سال قبل میباشد نه الان.

از سال ۱۳۵۴ منطقه ما منطقه ممنوعه بوده ولی خب چاه هایی هست وحفرشد باید مدیریت کنیم و من از مردم خواهش میکنم باتوجه به این وضعیتی که هست تشریف بیاورند از سایر ظرفیت های شهر استفاده کنیم ،همراهی کنندودائما در بحث خرید از مکان های مختلف نباشند بهتر است اناری ها پول را از داخل شهر خودشان کسب کنند نه از جاهای دیگر

ممنون از شما که وقتتان را دراختیار پایگاه خبری صدای انارگذاشتید.

گزارش : نرگس سلطانی

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=25809
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای انارکی محمدی: بهتر است اناری ها پول را از داخل شهر خودشان کسب کنند نه از جاهای دیگر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.