تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
6

۱۱۲۰ خانوار مستمری بگیر در کمیته امداد و بهزیستی شهرستان انار

  • کد خبر : 21153
  • 17 اسفند 1397 - 16:44
۱۱۲۰ خانوار مستمری بگیر در کمیته امداد و بهزیستی شهرستان انار

روسای کمیته امداد و بهزیستی شهرستان انار اظهار داشتند:در کمیته امداد انار ۵۵۰ خانوار مستمری بگیر و بهزیستی انار ۵۷۰ خانوار مستمری بگیر وجود دارد.

به گزارش صدای انار،۱۵ اسفندماه جلسه شورای شهرستان باحضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)،بهزیستی مسئول آبشار عاطفه ها و رئیس موسسه خیریه دارالجنه ومدیر عامل موسسه خیریه بقیه الله در سالن شورا شهر انار برگزار شد.
در این جلسه امیر حسینی رئیس کمیته امداد شهرستان انار گفت:کمیته امداد یکی از نهادهای حمایتی است که ما فقر آفرین نیستیم اما گاهی فقر بر ما وارد می شودو بنا به مشکلاتی که به هر نحوی در کشور پیش می آید عده ای نیازمند می شوند مثل حوادث جاده ای که سرنشینان بیمه نیستندو یا مشاغلی که بیمه نیستند و اتفاقی که به سرپرست خانواده می افتد آنها را نیازمند می کند و نیاز به حمایت دارند.
وی گفت:افرادی که تحت پوشش کمیته امداد قرار میگیرند دو دسته هستند:۱-خانم سرپرست خانوار۲- آقای سرپرست خانوار
آقایان هم که سرپرست خانوار هستند دو گروه هستند:
۱)گروهی که زیر ۵۵سال هستندکه با تایید کمیسیون پزشکی و استعلام نهادهای حمایتی و تحقیقات محلی تحت پوشش قرار میگیرند.
۲)آقایان بالای ۶۰سال که از کار افتاده تلقی می شوند و باز این گروه روند قانونی را باید طی کنند.
گروه خانم هایی که سرپرست خانوار هستند که به دلیل فوت سرپرست باشد یا مطلقه باشند و یا همسرشان زندانی باشد و یاهمسرشان سرباز باشد و یا بد سرپرست باشند.گروه خانم هایی مطلقه و همسرفوتی ، هم گروهی هستند که مهریه نگرفته اند و دیه همسر فوت شده را هم نگرفته اند و از جایی حقوق دریافت نمی کنند و هیچ منبع درآمدی نداشته باشد.اهدافی که کمیته امداد دارد۵ ساله است که هم اکنون در ۵سال ششم هستیم.در آمدهای کمیته امداد قسمتی دولتی و قسمتی از طرف مقام معظم رهبری و قسمتی از املاک مجتمع اقتصادی که کمیته امداد را در اختیار دارد استفاده می کند و یک منبع مهم دیگر هم خود مردم هستند.
وی اظهار داشت:در شهرستان انار یک اداره بهزیستی،سه موسسه خیریه و چهار مرکز نیکوکاری وجود دارد.
ایشان بیان کردند که تسهیلات کمیته امداد قرض الحسنه و خوداشتغالی هستند.
رئیس کمیته امداد شهرستان انار افزود: کل منابع و واریزی های کمیته امداد۸۰درصد برای مددجویان کمیته امداد هزینه می شود و ۲۰ درصد آن که به غیر مددجویان و اقشار آسیب دیده داده میشودو امسال طبق تسهیلاتی که داشتیم۲۵۰میلیون هم کار بیشتر انجام داده ایم.
ایشان اظهار داشتند:۱۲۰۰سبد کالا توسط شورای زکات شهرستان تهیه شده است که از جناب آقای رشیدی که شبانه روزی در تلاش هستند که این سبد کالا به خانواده های نیازمند تقدیم شود کمال تشکر را داریم و در این رابطه با موسسات هماهنگ شدیم که لیست اسامی به ما داده شود که به صورت یک پارچه به همه نیازمندان به طور مساوی سبد کالا تحویل داده شودکه ۲۰۰ سبد کالا توسط دارالجنت توزیع شد .
افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند که یا خود معرف هستند و یا از طریق شوراها و شورای شهر و یا ادارات به ما معرفی می شوند.
امیرحسینی گفت:اولین اولویت کمیته امداد به مددجویانش توانمندسازی و اشتغال می باشد که به هر مددجوی کمیته امداد میتوانیم تا سقف ۵۰میلیون تومان وام خود اشتغالی بدهیم و مدد جویان را تا سقف دو میلیون تومان آموزش میدهیم و برای مشغول به کار به آنها تسهیلاتی در اختیارشان قرار می دهیم.
وی در ادامه گفت: کار دیگری که برای مددجویان انجام دادیم این بود که بسته تشویقی به کار فرمایان در نظر گرفتیم که اگر مددجوی کمیته امداد را مشغول به کار کنند حق بیمه کارفرما را تا دو سال کمیته امداد پرداخت خواهد کرد ، یعنی۲۳درصد بیمه ای که کارفرما به تامین اجتماعی می پردازد طبق فیش ارائه شده هزینه را به کارفرما برگشت خواهیم داد و اولین بار در استان کرمان اتفاق افتاد ،که ۲۰ میلیون وام ۴ درصدی نیز به کارفرما اعطاء می شود و با بازپرداخت ۵ ساله.
در کمیته امداد ۵۵۰ خانوار مستمری بگیر داریم و ۱۳۰ یتیم و مسن داریم که حامیان آنها غیر اناری هستند که در تلاشیم که حامیان را از خود انار انتخاب کنیم.
وی گفت: کارهای فرهنگی که انجام میشود برای افراد تحت پوشش کمیته امداد از جمله اردوهای زیارتی،پیاده روی اربعین،کلاسهای آموزشی می باشد.
در حوزه حمایت هم کسانی که اقساط معوقه دارند را پرداخت میکنیم .
کارهای درمانی و کرایه منزل نیز از دیگر فعالیتها میباشد .امسال شش واحد منزل مسکونی در حال ساخت داریم که توانستیم ۴۰۰میلیون اعتبار برای ساخت این منازل بگیریم.
رئیس کمیته امداد انار در پایان گفت:در رابطه با ساخت منازل جناب مدیر کل این قول را به ما داده اند که کسانی که تحت پوشش هستند و زمینی ندارند از طریق شوراها زمین تهیه شود و ایشان اعتبارات و تسهیلات را در اختیار ما قرار میدهند تا این افراد صاحب منزل شوند.
وی در پایان از شورای شهرستان تشکر نمودند که در مهر ماه برای تهیه لوازم تحریر کمک شایانی به کمیته امداد شهرستان کردند تا کودکی بدون لوازم تحریر و لباس نماند.
در ادامه پوداتات رئیس اداره بهزیستی شهرستان انار اظهار داشت:در اداره بهزیستی علاوه بر حوزه مالی که همه ادارات دارند ما چهار حوزه داریم
۱)حوزه پیشگیری که شامل کمپ ها و مراکز مشاوره-اجتماع محور شنوایی سنجی-بینایی سنجی میباشد.
۲)حوزه توانبخشی که مربوط به معلولان و سالمندان است برای فیزیوتوراپی
۳)حوزه اشتغال و مسکن که مثل کمیته امداد عمل می کندکه برای خانواده های یک معلولی و دو معلولی ها می باشد و وام های بلاعوض که گرفته اند.
۴)حوزه اجتماعی که شامل محدود کودک ها-اورژانس اجتماعی و فرزند خواندگی می باشد. که این حوزه ها مختص بهزیستی است منجمله پیشگیری و توانبخشی که میتوان با شبکه بهداشت و درمان مقایسه کرد.
وی گفت:در شهرستان انار۵۷۰خانوار مستمری بگیر و تعدادی خدمات بگیر که شامل معلولان می باشند.
پوداتات افزود:بهزیستی یک ارگان دولتی است با۱۷۹ شرح دارای فعالیت، که هدف آن توانمند سازی است از نظر سبد کالا برای مددجویان بهزیستی خود دولت اقدام می کند که کارتهایی که دارند شارژ می شود.
ایشان افزود:بهزیستی وام هایی که می دهد سقف ۱۵ میلیون تومان است و خود اشتغالی که بایدیک مدرک مهارتی از جایی داشته باشند که سال گذشته ۸۰۰میلیون تومان وام پرداخت کردیم.
رئیس بهزیستی شهرستان انار تصریح کرد:بیماری های خاص مربوط به ما نیست و مربوط به شبکه بهداشت و درمان است که در دیگر شهرستان ها انجمن هایی تحت عنوان انجمن بیماری های خاص وجود دارد و در این امر مشارکت دارند که از این طریق به خیریه ها معرفی می شوند.
وی در خصوص سئوال خبرنگار صدای انار در خصوص نبود کمپ ترک اعتیاد در شهر انار اظهار داشت:برای کمپ ها دو سهمیه برای شهرستان انار گرفتیم که یکی مخصوص خانم ها و آقایان که کمپ خانم ها متقاضی نداشت و برای کمپ آقایان مجوز گرفته شد و در حال طی کردن مراحل قانونی می باشد که با کمپی که در ساقی هست شهرستان دارای دو کمپ خواهد داشت.
وی گفت:در مورد فرزند خواندگی شرایط خیلی سختی دارد که باید از نظر رفاهی و فرهنگی تایید شوند و متقاضی زیاد و فرزند کم است.
۲۸۹میلیون تومان از اول سال جاری هزینه درمانی و ایاب ذهاب داشتیم۲۷۰میلیون سند به استان برای بحث های درمان فرستادیم که هنوز بودجه آن دریافت نکرده ایم،حدود۱۲۰میلیون تومان برای عصا،ویلچر و سمعک هزینه کرده ایم و حدود ۱۵ میلیون تومان وسایل بهداشتی خریداری کردیم برای ۸ضایع نخاعی تحت پوشش و بین۱۸۰ تا ۲۳۰هزار تومان هر ماه حق پرستاری به غیر از مستمری که ماهیانه دریافت می کنند، پرداخت می کنیم.
پوداتات گفت:بهزیستی به شدت به پوشک نیاز دارد و خانواده ها به مشکل جدی برخورده اند و موسسات خیریه باید در این امر ما را کمک کنند.
وی گفت:از طرف بهزیستی به استان پیشنهاد گرفتن مجوز برای خانه کودک و نوجوان داده ایم که موافقت شده است اما باید خیرین در این امر ما را یاری کنند،قرار دادن منزلی برای این امر،که حتی می تواند منازلی را وقف این کار کنند که خانه کودک نوجوان برای دختران و پسران به صورت مجزا ، برای یتیمان و بی سرپرستان و نیازمندان داشته باشیم.
وی اظهار داشت: از جمله کارهایی که در حال پیگیری است اورژانس اجتماعی می باشد که جناب مهندس انارکی محمدی نماینده مردم در مجلس در این رابطه کمک شایانی کردند و همچنین فیزیوتوراپی نیز که در حال پیگیری هستیم.
وی در پایان افزود:در خصوص خیریه ای که در قسمت خودمان توسط بازنشسته های سپاه شهرستان در حال ثبت می باشد که شنوایی سنجی از این طریق انجام می دهیم و تصمیم داریم از دیگر فعالیتهایمان افزایش مهد کودک ها باشد، که ما قبلا ۳ مهد در شهرستان داشتیم و هم اکنون این آمار به ۷ مهد افزایش پیدا کرده است .
گزارش و عکس:منصور زارع
تنظیم خبر:سمیه جعفری مقدم

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=21153
  • دیدگاه‌ها برای ۱۱۲۰ خانوار مستمری بگیر در کمیته امداد و بهزیستی شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.