تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024
7

واکسیناسیون رایگان بیش از ۳۴۰۰۰رأس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان انار

  • کد خبر : 31104
  • 21 شهریور 1400 - 16:45
واکسیناسیون رایگان بیش از ۳۴۰۰۰رأس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان انار

دکتر کامران شفائی از واکسیناسیون رایگان بیش از ۳۴۰۰۰رأس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در انار خبر داد.

به گزارش صدای انار،دکتر کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که به این بیماری، بیماری طاعون بزی هم می گویند. این بیماری ویروسی و به شدت قابل انتقال بین جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و مشترک بین حیات وحش و جمعیت دامی اهلی است و عمده ترین راه انتقال، تردد دام آلوده می باشد و در مکان هائی مشاهده می شود که دام های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند .
وی گفت : این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا هم حاوی ویروس می باشد. این ویروس به مدت طولانی نمی تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بماند. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود اما در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می کند .
ایشان افزود : یکی از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام ها می باشد و رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابجائی دام ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده، ضد عفونی آبشخورها، رعایت اصول امنیت زیستی و … می باشد. از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری طرح واکسیناسیون رایگان بیش از ۳۴۰۰۰ رأس دام سبک ( گوسفند و بز ) بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) واک
سینه گردیده اند که هدف از این طرح پوشش رایگان ۱۰۰% جمعیت دامی واجد شرایط به منظور ریشه کنی بیماری مذکور می باشد .
دکتر کامران شفائی در پایان از دامداران محترم شهرستان انار خواست در اجرای هر چه بهتر طرح واکسیناسیون دام ها با اکیپ های عملیاتی مایه کوبی اداره دامپزشکی این شهرستان همکاری نموده تا پوشش ۱۰۰% واکسیناسیون محقق گردد و از ورود دام های قاچاق، مشکوک و آلوده به بیماری به گله خود جدا خودداری کرده و کلیه مسائل بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را رعایت نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات و مشکوک به بیماری در دام ها مراتب را با شماره تلفن های ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۷۸۶۰ واحد مبارزه با بیماری ها به این اداره اطلاع دهند.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=31104
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای واکسیناسیون رایگان بیش از ۳۴۰۰۰رأس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.