تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
10

مقایسه دور آبیاری ۳۰ روزه با ۵۰ روزه در باغات پسته

  • کد خبر : 33016
  • 10 بهمن 1401 - 8:14
مقایسه دور آبیاری ۳۰ روزه با ۵۰ روزه در باغات پسته

واحد باغبانی جهادکشاورزی شهرستان انار مطلبی در خصوص دور آبیاری بهینه در باغات پسته منتشر کرد.

در مورد آب، آبیاری و نیاز آبی درختان پسته همینطور بهترین دور آبیاری سوالات زیادی مطرح میشود. در سیستم آبیاری غرقابی درختان پسته به سرعت خود را با شرایط آبیاری جدید سازگار میکنند. بهترین دامنه آبیاری برای درختان پسته در یک بافت لومی حدفاصل ۳۰ تا ۵۰ روز است. بر حسب نتایج موجود اختلافی بین طول شاخه سال جاری، قطر شاخه سال جاری، ریزش جوانه های گل و اونس پسته در دور آبیاری پسته با دور ۳۰ روز یکبار و آبیاری با دور ۵۰ روز یکبار وجود ندارد و این صفات در دو رژیم آبیاری ۳۰ و ۵۰ روز با هم مشابه هستند.

در دورهای آبیاری بیش از پنجاه روز این اختلافات بروز می کند.
در مورد دور آبیاری حتی اختلاف آماری معنی داری بین تراکم روزنه های روی برگ و میزان کلروفیل b یا همان سبزینگی در دورهای آبیاری ۳۰ روز و ۵۰ روز وجود ندارد اما دمای سطح برگ در دورهای آبیاری ۳۰ روز معمولا کمتر است.

در مورد حلالیت و در دسترس بودن عناصر در منطقه ریشه هیچ اختلافی بین میزان فسفر و پتاسیم در دورهای آبیاری ۳۰ و ۵۰ وجود ندارد. در مورد عناصر گزارش شده در آنالیز برگ درختان پسته هیچ اختلاف آماری معنی داری بین فسفر، پتاسیم، منیزیوم، آهن روی و مس در دورهای آبیاری ۳۰ و ۵۰ روز وجود ندارد و حتی درصد کلسیم برگ در دورهای آبیاری ۳۰ روز حتی کمتر هم گزارش شده است.

باغداران گرامی مقایسات بالا نشان می دهد دور آبیاری در باغات پسته که به روش غرقاب آبیاری میشوند اجزا عملکرد را در فواصل کمتر از پنجاه روز زیاد تغییر نمی دهند و درختان پسته با تنش آبی بین فواصل ۳۰ تا ۵۰ روز یعنی ۲۰ روز تنش آبی خود را بسرعت سازگار می کنند.

همه موارد بالا نشان می دهد اینکه شما هر ۳۰ روز یکبار باغ خود را آبیاری میکنید یا هر ۵۰ روز یکبار در نتیجه نهایی تغییر معنی داری برای صفات گزارش شده وجود نخواهد داشت.

نکته جالب توجه در مورد صفتی مثل اونس پسته اختلافی بین دورهای آبیاری ۳۰ روز، ۵۰ روز تا ۱۰۰ روز یکبار هم وجود ندارد و نگرش شما به رژیم آبیاری پسته می تواند تغییر کند.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=33016
  • دیدگاه‌ها برای مقایسه دور آبیاری ۳۰ روزه با ۵۰ روزه در باغات پسته بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.