تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
9

مصاحبه اختصاصی صدای انار با میرکی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار در خصوص معضل سگ های ولگرد

  • کد خبر : 32096
  • 26 اسفند 1400 - 23:49
مصاحبه اختصاصی صدای انار با میرکی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار در خصوص معضل سگ های ولگرد

میرکی آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرستان انار در سال ۱۴۰۰ را ۱۴۵ نفر اظهار و افزود خوشبختانه تاکنون و طی یک دهه گذشته آمار فوتی قطعی در اینباره ثبت شهرستانی نداشته‌ایم.

محمد رضا میرکی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار در خصوص معضل سگ‌های ولگرد به خبرنگار صدای انارگفت: از جمله بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان بیماری هاری است که عامل آن یک ویرووس است.

ایشان آمار واکسیناسیون هاری در سطح #ملی را در حدود ۲۰۰هزار دز در سال عنوان کردند و افزودند بطور میانگین سالیانه ۲۰ فوتی بعلت هاری در کشور ثبت می‌شود.

در این خصوص؛ میرکی آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرستان انار در سال ۱۴۰۰ را ۱۴۵ نفر اظهار و افزود خوشبختانه تاکنون و طی یک دهه گذشته آمار فوتی قطعی در اینباره ثبت شهرستانی نداشته‌ایم.

وی گفت: بیماری هاری توسط ویروس و در هنگام گزش توسط حیوان و از مسیر زخم ایجاد شده وارد بدن می‌شود.

میرکی در خصوص این ویروس هشدار داد و افزود: در صورت بروز علائم بیماری هاری، متاسفانه مرگ شخص آلوده حتمی است و در حال حاضر هیچ روش درمانی در جهان برای درمان آن وجود ندارد.

ایشان افزودند: بدلیل نبود درمان برای بیماری هاری، #پیشگیری از ابتلای آن بسیار حائز اهمیت است؛ بدین شکل که در صورت حیوان گزیدگی، فرد دچار گزش باید ضمن شستشوی سریع زخم، سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تمامی مراحل پیشگیری را دریافت نمایند.

وی گفت: از علائم ابتلا انسان به بیماری هاری می‌توان به: تب، ضعف عضلانی، مور مور شدن، احساس سوزش در محل گازگرفتگی، بی‌خوابی، اضطراب، گیجی، تحریک پذیری، توهم، عدم بلع ترشحات و بزاق دهان و ترس از آب و روشنایی اشاره کرد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان افزود: در صورت بروز علائم قطعی بیماری در انسان، متاسفانه آن شخص نهایت ۱۰ روز در قید حیات می‌باشد.

میرکی افزود: از جمله حیواناتی که می‌توان به عنوان ناقل بیماری هاری نام برد: سگ، گربه، خفاش، راسو، گاو، بز، اسب، روباه، میمون و.. می‌باشند..

وی تصریح کرد: اگر شخصی مورد حیوان گزیدگی‌های قرار گرفت ابتدا و در اسرع وقت باید محل حیوان گزیدگی را شستشو و بعد از آن بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید تا واکسیناسیون و دیگر اقدامات لازمه بعمل آید‌.

میرکی در مورد واکسیناسیون هاری اظهار داشت: برای این پیشگیری از این بیماری، در نهایت ۴ نوبت واکسن لازم است که بر اساس نوع و محل زخم و همچنین شرح واقعه توسط فرد (سگ ولگرد یا صاحب‌دار، حمله‌ور شدن حیوان و..) تعداد دز واکسن تعیین می‌گردد.

میرکی گفت: بدلیل وارادتی بودن واکسن‌های هاری انسانی؛ هر مورد حیوان گزیدگی موجب تحمیل هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیون تومان به سیستم سلامت کشور می‌شود که خوشبختانه در این خصوص تمامی خدمات در کشورمان ایران #رایگان می‌باشد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان در پاسخ به سوال خبرنگار صدای انار که چه کسی مسئول مدیریت و یا پرداخت خسارت وارد شده به یک انسان از طریق حیوان گزیدگی توسط حیوانات ولگرد می‌باشد گفت: عهده دار و مسئولیت کنترل حیوان ولگرد در شهر بر عهده شهرداری و در سطح روستا بر عهده دهیار می‌باشد.

وی در خصوص جمع‌آوری سگهای ولگرد اظهار داشت: این موضوع یک مسئله هزینه‌بر و معضلی در سطح ملی‌ست و می‌طلبد تمامی ارگانهای دولتی و سازمانهای مردم نهاد برای حل این مشکل همراه و همیار شهردار/ دهیاران باشند.

میرکی در ادامه گفت: مردم نیز باید این شرایط را درک و همکاری لازم با عوامل اجرایی بعمل آورند.

میرکی در پایان این مصاحبه از کادر و داوطلبین سلامت شهرستان که در این روزهای سخت همه‌گیری کرونا با وجود تمام کاستی‌های تجهیزاتی، پرسنلی و مالی، تاب‌آوری داشتند و در خط مقدم مبارزه با این همه‌گیری، دِین ذاتی شغل خود را در مقابل سلامت مردم ادا نمودند تقدیر و سپاسگزاری بعمل آوردند.

 

گزارش: نرگس سلطانی اناری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=32096
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای مصاحبه اختصاصی صدای انار با میرکی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار در خصوص معضل سگ های ولگرد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.