تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
5

مدیر مس منطقه کرمان :طرح گردشگری و بوم گردی شهرستانهای انار،رفسنجان و شهربابک در حال مطالعه است

  • کد خبر : 10554
  • 15 آبان 1396 - 10:00
مدیر مس منطقه کرمان :طرح گردشگری و بوم گردی شهرستانهای انار،رفسنجان و شهربابک در حال مطالعه است

مدیر مس منطقه کرمان گفت: طرح گردشگری و بوم گردی از طرحهایی است  که با معاون میراث فرهنگی کشور  جلساتی گذاشته شده و مطالعات ان شروع شده و یک مطالعه همه جانبه با محور گردشگری از مسیرهای رفسنجان به انار و شهربابک  می باشد و پتانسیلهای گردشگری هر شهرستان بررسی و یک برنامه ای بصورت یکپارچه در نظر گرفته خواهد شد و شرکت مس تمام هزینه ها  را داده و مطالعات در حال انجام می باشد و اجرای آن را بخش خصوصی  باید مشارکت داشته باشد.

به گزارش صدای انار ، مهندس محمد حسنی در نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران شهرستانهای رفسنجان، انار، شهربابک و کرمان در محل فرهنگسرای شهر سرچشمه برگزار شد اظهار کرد: خبرنگاران به عنوان چشم بیدار جامعه هستند و ما خوشحالیم که چشم سومی ما را رصد می کند چرا که هیچ کاری خالی از نقص و عیب نیست و قطعاً کار ما نقایصی دارد که خبرنگاران می توانند این نقایص را بازگو و ما آن را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای انار مبنی براینکه شرکت مس معین اقتصاد مقاومتی شهرستانهای انار،رفسنجان و شهربابک می باشد تاکنون چه اقداماتی را در شهرستان انار انجام داده است اظهار داشت:ما معین شهرستانها هستیم ولی مسئول حل تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی شهرستانها نیستیم و ما یک سهامدار و یک مجمع عمومی داریم و یک اختیاراتی به ما داده می شود و  این تقسیم بندی شهرستانهای استان ایده بسیار خوب استاندار محترم کرمان بود  و شرکت مس هم تمام توان خود را روی این قضیه گذاشته  و در حد اختیارات تعیین شده یک سری طرحها را به عنوان معین در سه شهرستان اجرا می کند.

مهندس محمد حسنی در پاسخ به پرسش بعدی خبرنگار صدای انار مبنی براینکه شهرستان انار  با توجه به موقعیت استراتژیک  و آثار تاریخی بسیار زیاد میطلبد شرکت مس بعنوان معین اقتصادی در خصوص صنعت گردشگری و بوم گردی سرمایه گذاری کند گفت: طرح گردشگری و بوم گردی از طرحهایی است  که با معاون میراث فرهنگی کشور  جلساتی گذاشته شده و مطالعات ان شروع شده و یک مطالعه همه جانبه با محور گردشگری از مسیرهای رفسنجان به انار و شهربابک  می باشد و پتانسیلهای گردشگری هر شهرستان بررسی و یک برنامه ای بصورت یکپارچه در نظر گرفته خواهد شد و شرکت مس تمام هزینه ها  را داده و مطالعات در حال انجام می باشد و اجرای آن را بخش خصوصی  باید مشارکت داشته باشد.

مدیر مس منطقه کرمان در  ادامه گفت: شرکت مس نمی تواند هم پیگیری کند و هم انجام دهد و میطلبد مسئولین سه شهرستان پیگیر باشند و  شرکت مس هم توازن سه شهرستان به نسبت حقی که بر گردن شرکت مس دارند را برقرار خواهد کرد.

 سالانه حدود ۷۷۰ میلیارد تومان صرف هزینه های دولتی، بیمه، مالیات، شهرداری ها و منابع طبیعی در استان می شود

مهندس محمد حسنی در ادامه این نشست خبری افزود: شروع فعالیتهای معدنی در حوزه مس در کشور در دهه ۵۰ از مس سرچشمه آغاز شد و بیش از ۴۰ سال از عمر صنایع مس ایران می گذرد و در این دوران پستی و بلندی هایی را طی کردیم و سختی هایی را در این مسیر پشت سر گذشته ایم.
وی بیان کرد: ۱۶ هزار نیروی انسانی در مجموعه مس منطقه کرمان مشغول بکار هستند که سرمایه بزرگی است که باید در جهت صیانت از معادن و انرژی استفاده شود چرا که با غافل شدن از سرمایه ها به توسعه پایدار نخواهیم رسید.
مدیر مس منطقه کرمان تصریح کرد: ذی نفعان مجموعه مس علاوه بر سهامداران، نهادهای حاکمیتی، دولت، فرمانداران، دستگاه قضایی، ائمه جمعه، حوزه قانون گذاری و نمایندگان، ادارات و دستگاههای وابسته به آنها و آحاد مردم هستند. همچنین کارکنان، پیمانکاران و مشتریان و تأمین کنندگان قطعات نیز ذی نفعان ما به شمار می روند که باید تعهد خود را نسبت به آنها به خوبی انجام دهیم.
حسنی خاطرنشان کرد: در صورت نبود مجتمع مس سرچشمه، وضعیت شهرستانهایی همچون رفسنجان و شهربابک و حتی کرمان به این شکل نبود و برخی فرزندان ما از این مجموعه صنعتی و تولیدی رشد کردند، یادگرفتند و تجربه کردند و این ذی نفع بودن این مجموعه برای آحاد مردم را نمایان می کند.
وی ابراز کرد: سالانه حدود ۷۷۰ میلیارد تومان توسط مس صرف هزینه های دولتی، بیمه، مالیات، شهرداری ها و منابع طبیعی در استان می شود و سالانه هزار میلیارد تومان به کارکنان مجموعه حقوق داده می شود که این میزان در استان خرج می شود و رقم بسیار بزرگی است و گردش مالی این پول برای اقتصاد استان موثر است.
حسنی تصریح کرد: بعد از صیانت از معادن، محیط زیست، آب، خاک، سرمایه های انسانی و … در منطقه وظیفه خود می دانیم که حداکثر نفع را به ذی نفعانمان برسانیم.
احداث کارخانه ۶۰۰ هزار تنی اسید در سرچشمه
مدیر مس منطقه کرمان در ادامه اظهار داشت: معادن مس استان کرمان شامل سه معدن مس سرچشمه در رفسنجان و معدن میدوک خاتون‌آباد در شهربابک و معدن چاه‌فیروزه و دره‌آلو در بافت هستند که معادن دره‌آلو و چاه‌فیروزه تا پنج سال دیگر استخراج کنسانتره هم خواهند داشت.
حسنی ادامه داد: ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای راه اندازی کارخانه تغلیظ و تجهیز معادن سه معدن چاه فیروز، دره الو و دره زار نیاز است و با راه اندازی این سه مجموعه نزدیک به ۴۰۰ هزار تن کنسانتره به تولید اضافه می شود و هم اکنون در دو معدن سرچشمه و میدوک سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می کنیم.
وی افزود: در معدن میدوک کارخانجات تغلیظ و لیچینگ و در خاتون آباد ذوب و پالایش داریم که کارخانه اسید و اکسیژن در حال ساخت هستند و تا پایان سال ۹۷ به پایان می رسند و در سرچشمه نیز کارخانجات تغلیظ، لیچینگ، ذوب، پالایشگاه، اکسیژن و اسید کوچک فعال است که یک کارخانه اسید ۶۰۰ هزار تنی در این معدن در حال ساخت است.
حسنی عنوان کرد: سال گذشته مس منطقه کرمان بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان عوارض دولتی پرداخت کرد و امسال این میزان پرداختی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد شد.
مدیر مس منطقه کرمان تصریح کرد: سال گذشته مس منطقه کرمان ۱۹۰ میلیارد تومان مالیات بر درآمد، ۴۶ میلیارد تومان عوارض آلایندگی، ۸۱ میلیارد تومان مالیات حقوق، ۱۴۲ میلیارد تومان حقوق دولتی، ۲۵۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۶۶ میلیارد تومان بیمه پرداختی به تامین اجتماعی داشته است که با مجموع سایر مالیاتها ۷۱۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی به کمکهای مس در حوزه مسئولیتهای اجتماعی اشاره و بیان کرد: سال گذشته نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان صرف کمک های نقدی به دستگاههای مختلف، خیریه ها، حمایت از ورزش و جاده سازی شده است و تنها برای دو بانده شدن جاده رفسنجان تا شهربابک ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و همچنان به انجام این مسئولیتهای اجتماعی همت خواهیم کرد.

انتقال آب خلیج فارس طی سه فاز برای صنعت
مدیر مس منطقه کرمان به انتقال آب خلیج فارس اشاره و بیان کرد: تاریخچه این مطلب مربوط به پنج سال قبل است و در سال ۹۰ به عنوان طرح زیرساختی که متولی آن دولت است، مطرح شد.
حسنی ادامه داد:. در آن سال مس، چادرملو و گل‌گهر بنا به نیازشان به منابع آبی موضوع را مطرح کردند و موافقت‌نامه امضا شد که برای میسر شدن آن سرمایه‌گذاری هنگفتی لازم است و در سه فاز اجرا می‌شود.
وی بیان داشت: کارهای زیرساختی طرح ذکرشده در حال انجام است و بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان هزینه فاز اول آن است. جاده دسترسی و تملک های طرح کامل شده است.
وی اضافه کرد: در این انتقال از مجموع ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب، ۳۵ میلیون مترمکعب متعلق به مجتمع مس سرچشمه است که از طریق پاریز و سرچشمه به چادرملو می‌رود و اگر این انتقال آب صورت گیرد برای معدن دره‌ زار کمک بزرگی است.
حسنی گفت: تا دو سال آینده امیدواریم با تامین منابع مالی آب به این مناطق برسد، شرکت‌ها برای خط انتقال و آب شیرین‌کن در حال فعالیت هستند و سرعت خوبی هم داشته است.
وی با بیان اینکه سالانه مجوز برداشت ۲۱ میلیون متر مکعب آب از خاتون‌آباد داریم، خاطرنشان کرد: با انتقال آب خلیج فارس، استفاده از منابع آبی در خاتون آباد کم می‌شود.
توضیحاتی درباره حادثه فلش
مدیر مس منطقه کرمان در ادامه به حادثه کوره فلش اشاره کرد و گفت: همه پروژه‌های شرکت مس از دهه ۷۰ تا ۹۰ گرین‌فیلد بودند.
حسنی تصریح کرد: پروژه فلش تنها پروژه‌ای بود که با وجود کارخانه ذوب که تا ۲۰ مرداد تولید‌ آند را داشتیم و قرار بود از آن پس تولید آند مسی با روش جدید داشته باشیم، بخشی از این روند از سنتی و قدیمی‌بودن به جدید تغییر یافت و در ۱۷ شهریور امسال برای کوره فلش حادثه‌ای رخ داد.
وی بیان کرد: کوره فلش در حال انفجار بود و مجبور بودیم آن را خاموش کنیم، این کوره تجهیز حساسی به نام بویلر دارد که این بویلر اگر منفجر می‌شد، تعدادی کشته و مصدوم داشتیم و کوره تعطیل می‌شد اما این حادثه توسط کارکنان ذوب که جانفشانی کردند و هر لحظه امکان کشته شدن آنها بود، برطرف شد.
وی با بیان اینکه فلش یک حادثه بود اما پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را داشت و در حادثه فلش ۵۰۰ نفر به مدت ۴۵ روز شبانه روز کار کردند، افزود: طی چهار ساعت با تلاش جهادی و بسیجی کارکنان، حادثه کوره فلش پوشش داده شد و با نگهداشتن شرایط، کار مجدد را شروع کردند، تنها ۱۰ هزار قطعه الکترونیکی فوق پیچیده دوده زده ذوب شده بود که مجدد تعویض و مونتاژ شدند.
مدیر مس منطقه کرمان ابراز کرد: در حال حاضر تقریبا ۷۰ درصد مس دنیا از طریق فلش تولید می‌شود و جذب آلاینده‌ها و کاهش قیمت تمام شده تولید از مزایای کوره فلش است، همچنین حُسن کوره فلش این است که ظرفیت تولید افزایش می یابد.

مهندس حسنی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نقش شرکت مس در صیانت از منابع آبی در خاتون آباد گفت: برداشت آب در سالهای اولیه با ۴۵ هزار تن برداشت در ساعت، ۱۳ میلیون متر مکعب بود اما الان که این برداشت دوبرابر شده اما میزان برداشت ما دو برابر نشده بلکه با تهمیدات اندیشیده شده به ۱۹ میلیون متر مکعب رسیده است که از جمله این تمهیدات می توان به ایجاد تیکنرهای خمیری و سیستم آب برگشتی با صرف هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیادرد تومان اشاره کرد که منجر به استحصال دوباره آب مصرفی شده است.
وی افزود برای حذف گاز SO2 کارخانه اسید در خاتون آباد و سرچشمه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در حال راه اندازی است که ان شاءالله تا پایان سال ۹۷ این کار انجام خواهد شد.
وی افزود: حق آلایندگی هم از سوی ما پرداخت می شود کما این که سال گذشته ۴۶ میلیارد تومان حق آلایندگی پرداخت شده است و این که سهم مناطق آلوده و مناطقی که بیشترین تأثیر را دارند از جمله سرچشمه، پاریز و رفسنجان چقدر است قابل بررسی است.
وی همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و از سویی بیشترین تأکید بنده رعایت بومی سازی و استفاده از توان داخلی استان در تأمین مایحتاج شرکت بوده است چنان چه چیزی در استان تولید نشد مجبور به تهیه از جاهای دیگر هستیم.
مهندس حسنی گفت: مایه تأسف است که تولید کنندگان ما در استان کرمان نتوانسته اند این بازار به این خوبی مس را از آن خود کنند .
وی با اشاره به این که سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید قطعات و مواد مورد نیاز ما است خاطر نشان کرد: این در حالی است که تنها حدود ۳۰ میلیارد تومان از این هزینه مربوط به کرمان می شود و بنده در همین جا اعلام می کنم کسی نیست که بتواند ادعا کند در کرمان جنسی را تولید کرده که مورد مصرف ما در صنعت بود ه و از استاندارد و کیفیت لازم نیز برخوردار بود اما ما خریدار آن نبوده ایم.
وی تصریح کرد: استانهای اصفهان، مرکزی، خراسان، یزد و زنجان و قزوین در زمینه ساخت و تأمین قطعات مجتمع های گوناگون در کشور از کرمان پیشی گرفته اند.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=10554
  • دیدگاه‌ها برای مدیر مس منطقه کرمان :طرح گردشگری و بوم گردی شهرستانهای انار،رفسنجان و شهربابک در حال مطالعه است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.