6

شیوع سرطان در رفسنجان بالاتر از میانگین کشوری

  • کد خبر : 1171
  • 16 مرداد 1395 - 18:26
شیوع سرطان در رفسنجان بالاتر از میانگین کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: شیوع سرطان در رفسنجان وبالاتر از میانگین کشوری است.

دکتر علی اسماعیلی ندیمی، امروز ۱۶ مرداد در نشست خبری اظهار کرد: ۲ سال و ۳ ماه از طرح تحول سلامت گذشته و اجرای این طرح با همه فراز و نشیب هایی که داشته نتایج ملموسی برای مردم داشته است و یکی از دو کار اصلی و مهم دولت تدبیر و امید در کنار برجام به شمار می رود.

وی، بیماریهای غیرواگیر را مهمترین علت مرگ و میر برشمرد و افزود: بیماریهای قلبی، حوادث ترافیکی و سرطان از جمله مهمترین بیماریهای غیرواگیر هستند.

وی افزود: با افزایش مصرف انرژی و کاهش فعالیتهای فیزیکی، آمار دیابت در حال افزایش است.

اسماعیلی ندیمی در ادامه به آماری از مطالعات در رفسنجان اشاره کرد و گفت: در جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان ۲۰ درصد دیابت دارند، ۲۵ درصد مبتلا به پرفشاری خون هستند، ۴۰ درصد سطوح افزایش یافته چربی‌های خون را دارند و مصرف سیگار در ۳۸ تا ۴۰ درصد مردان در رفسنجان شایع بوده و در زنان در حال افزایش است.همچنین ۶۵ درصد جمعیت شهری رفسنجان یا چاق هستند یا افزایش وزن دارند که نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: کنترل و مهار بیماریهای غیرواگیر از طریق کنترل عوامل خطرساز امکان پذیر است که مستلزم یک برنامه ملی است. ایران متعهد به آن در یک برنامه ۱۰ ساله شده است.

ندیمی بیان کرد: در سامانه یکپارچه بهداشت تا پایان سال ۹۶ تمام اطلاعات پزشکی مردم وارد آن می شود که مهمترین تحول در نظام بهداشتی کشور به شمار می رود. مهمترین تحول در نظام بهداشتی که در حال رخ‌دادن است در حوزه بهداشت است، چرا که درمان خیلی گرانفیمت است اما بهداشت هم مؤثرتر و هم کم‌هزینه است.تا پایان مرداد امسال ثبت اطلاعات بهداشتی بدون کاغذ و به شکل الکترونیکی در تمام خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی رفسنجان انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به خطاهای پزشکی در دنیا گفت: در سال ۲۰۱۳ سومین علت مرگ در آمریکا خطای پزشکی اعلام شده است. در خطای پزشکی دانش و تجربه و کادر تیم پزشکی تأثیرگذار است.  همه‌جای دنیا خطای پزشکی وجود دارد، اما برای کم کردن آن باید تلاش کنیم. استانداردسازی خدمات درمانی برای کنترل و مهار خطای پزشکی یک روش است.

ندیمی بیان کرد: سالانه حدود ۷۰۰ هزار مراجعه کننده یعنی دو برابر جمعیت رفسنجان و انار، مراجعه کننده به مراکز درمانی این دو شهرستان داریم به طوری که سال گذشته ۴۰ هزار نفر در بیمارستان‌های رفسنجان بستری شده اند و ۱۰۰هزار نفر در این مراکز مراجعه سرپایی داشتند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در مجموعه شهرستان‌های رفسنجان و انار  مراکز درمانی در سطح ۵۰‌ هزار متر مربع در حال ساخت‌ و ساز است که بخشی از آن سال جاری، بخشی در سال ۹۶ و بخش دیگری در بلندمدت به بهره‌برداری می‌رسد.

ندیمی با بیان اینکه شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد، یادآور شد: طی سال‌های گذشته حفره دهان به عنوان بخشی از سلامت مردم لحاظ نشده بود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به راه‌اندازی دانشکده بهداشت در سال گذشته و پیراپزشکی در دوسال قبل گفت: سال گذشته رشته دستیاری بیهوشی راه‌اندازی شد و اول مهر امسال هم دستیاری رادیولوژی به رشته‌های دانشگاه علوم‌پزشکی اضافه خواهد شد و نیمه دوم سال تحصیلی جدید هم رشته دستیاری پزشک خانواده به این مجموعه افزوده می‌شود.

وی به خدمات‌دهی بیمارستان‌های رفسنجان، اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد بیمارانی که در بخش‌های ما بستری می‌شوند از شهرهای دیگر هستند و بیمارانی از استان سیستان وبلوچستان نیز از خدمات قلبی‌عروقی بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) بهره‌مند می‌شوند.

اسماعیلی ندیمی به راه‌اندازی یک مرکز تسهیلات زایمان زنان افاغنه در ارودگاه، اشاره کرد و گفت: این مرکز در کنار مرکزی که در اردوگاه موجود بود خدمت‌رسانی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خبر داد: با ساخت بیمارستان خصوصی ۱۵۰ تختخوابی موافقت شده و مرکز چشم‌پزشکی خصوصی این شهر در دوهفته آینده نیز راه‌اندازی می‌شود.

اسماعیلی ندیمی از کمک ۲۰ میلیارد تومانی خیران رفسنجان و انار در حوزه بهداشت و درمان خبر داد و اظهار کرد: ۱۱ شهریور ماه همایش بزرگ خیران سلامت در رفسنجان برگزار می‌شود.

در ابتدای این کنفرانس خبری رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در سخنانی با تبریک روز خبرنگار، شغل خبرنگار را حساس و مهم دانست و گفت: پزشکان، شغل خبرنگاری را یکی از ۱۰ شغل پرخطر دنیا دانسته اند و البته محبوبترین شغل پرخطر است.

ناصر محمدی، نبود امنیت شغلی و تهدیدات جغرافیایی را از دغدغه های شغل خبرنگار برشمرد و افزود: یک خبرنگار در کنار وظایف خود باید به صادقت، انصاف و امانتداری پایبند باشد.

در پایان این مراسم از خبرنگاران حوزه سلامت در رفسنجان تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=1171
  • دیدگاه‌ها برای شیوع سرطان در رفسنجان بالاتر از میانگین کشوری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.