تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
12

رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان: عدم توجه به عوامل رشد صادرات پسته استان آن را به سرنوشت قالی کرمان دچار می کند

  • کد خبر : 6034
  • 13 دی 1395 - 19:40
رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان: عدم توجه به عوامل رشد صادرات پسته استان آن را به سرنوشت قالی کرمان دچار می کند

رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه بیشترین صادرات غیر نفتی استان کرمان را پسته و خرما تشکیل می دهد، عنوان داشت: اگر در مبحث پسته و عوامل مرتبط به آن از جمله کاهش بارندگی و آب جدی نگیریم این محصول را همانند فرش از دست خواهیم داد.

آرمان نوشت:

 مهدی جهان نجاتی رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان طی گفتگویی در رابطه با اختصاص تسهیلات به کشاورزان به خبرنگار ما گفت: رسالت اصلی بانک کشاورزی این است که تأمین مالی بخش کشاورزی را داشته باشد .
وی گفت: با توجه به اینکه استان کرمان  از اقلیم گرم وخشک برخوردار است  و در حاشیه کویر قرار گرفته و اثرات بیابانی هم اثر گذار بر وضعیت استان است بسیاری از کشت های کشاورزی  تحت تاثیر همین شرایط آب و هوایی است به طور مثال اگر ما خرما داریم به دلیل گرمایی است که در استان وجود دارد ، اگر پسته عالی است به دلیل  دمای بالای شبانه روزی است.
یک چهارم باغات کشور در کرمان وجود دارد
 
جهان نجاتی با بیان اینکه  یک چهارم باغات کشور در کرمان وجود دارد، یعنی از هر چهار درخت یک درخت در کرمان است، ابراز داشت: این نشان می دهد که کشاورزان فوق العاده سخت کوشی داریم و علی رغم اینکه میزان بارندگی زیر ۱۳۰ میلی متر است و با توجه به اینکه بارش ها نیز پراکندگی مناسبی را ندارند ودر طول سال بارندگی مناسبی در استان نداریم  علی رغم این مسائل یکی از کشاورزی های فوق العاده پویا کشور را داریم.
رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه  بیشترین صادرات غیر نفتی استان کرمان را پسته و خرما تشکیل می دهد، عنوان داشت:  اگر در مبحث پسته و عوامل مرتبط به آن از جمله کاهش بارندگی و آب جدی نگیریم این محصول را همانند فرش از دست خواهیم داد.
پسته سالیانه بیش از ۲/۱ میلیارد دلار ارزآوری دارد/باید برای پسته یک سازمان خاص و اعتبار خاص در نظر گرفته شود
وی با اشاره به اینکه حجم باغات در استان بالاست و اعتبارات نیز باید متناسب با حجم آن باشد ، اذعان داشت: ما در کشور سازمان چای داریم ولی متاسفانه ارز آور نیست و پسته محصولی است که سالیانه بیش از ۲/۱ میلیارد دلار ارزآوری دارد و این در حالیست که کشور نیاز به این پول دارد باید یک سازمان خاص برای پسته تشکیل و در بودجه کشور نیز  برای این منظور اعتبار خاص در نظر گرفته شود .
جهان نجاتی با بیان اینکه  چندین سال است که بانک کشاورزی به این مسئله ورود کرده است ، ادامه داد:  با توجه به اینکه ابتدای فصل خرید عرضه محصول زیاد می شود و به تبع آن نیز قیمت ها افت پیدا می کند و هم اکنون نیز رقبای زیادی در دنیا وجود دارند که  پسته را عرضه می کنند و می خواهند بازارهای جهانی را از دست ما بگیرند.
پرداخت تسهیلات به مبلغ ۲۳۶۰ میلیارد ریال به صادرکنندگان پسته و خرما
 
وی گفت: در سال  گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۶۰  میلیارد ریال فقط به صادر کنندگان پسته و خرما وام داده شده و از زمانی  که وام داده می شود قیمت پسته بین ۱ تا ۴ هزار تومان  افزایش پیدا می کند و این سود به جیب کشاورز  می رود .
جهان نجاتی عنوان کرد : نزدیک به هشت سال است که مبلغ ۲ هزار میلیارد را در خصوص  پسته پرداخت می کنند  و این هزینه برای  پسته را مجدد تمدید میکنیم و عملا  دو برابر پولی که اعلام می کنیم پرداخت شده است .
وی در ادامه افزود: در سال جاری قیمت پسته بسیار پایین بود و با توجه به اینکه عرضه این کالا از طرف آمریکا نیز بالا بود در هر صورت ورود کردیم و خوشبختانه قیمت ها را بالا بردیم .
۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از باغات پسته تحت پوشش بیمه بانک کشاورزی قرار دارند
 
جهان نجاتی با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار  هکتار از باغات پسته  تحت پوشش بیمه خودمان قرار می دهیم ، اذعان داشت:  قسمت عمده باغات گردو، شاید بالغ بر ۹۵ درصد باغات نخیلات  را نیز تحت پوشش بیمه قرار می دهیم و در بیمه باغات با توجه به حجم آن  در کشور مقام اول را داریم.
رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: پیگیر آن هستیم تا امسال نسبت به سال گذشته زودتر  غرامت ها را بپردازیم و  پیش بینی شده نزدیک به یکصد میلیارد تومان غرامت به باغداران پسته و  خرما پرداخت شود که همه آن برآورد  و ارزیابی ها انجام گرفته  و منتظر تامین اعتبار از صندوق محصولات کشاورزی هستیم.
اختصاص مبلغ ۸۵۰۰۰۰۰۰ ریال بلاعوض به آبیاری تحت فشار
 
وی همچنین  در خصوص اعبتارات برای آبیاری تحت فشارنیز بیان داشت: اگر کشاورزی از طرف سازمان جهاد کشاورزی به بانک معرفی شود برای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد.
جهان نجاتی با بیان اینکه بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان محدودیتی ندارد، ابراز داشت: برای کشاورزانی که می خواهند بطور مکانیزاسیون کار تولید را انجام دهند مثل خرید تراکتور، فرآوری پسته، خرما، ایجاد گلخانه، مرغداری ۵ ساله با ۱۵ درصدتسهیلات به آنان پرداخت می شود.
تسیهلات ۱۶ درصد به دارندگان اظهارنامه صادراتی پسته
 
وی گفت : کسانی که اظهارنامه صادراتی پسته داشته باشند و بتوانند پول را برگشت دهند تسهیلات ۱۶ درصد در طول ۶ ماه با سود ۸ درصد پرداخت می شود.
جهان نجاتی در رابطه با کشاورزان خسارت دیده نیز به خبرنگار ما اذعان داشت: کشاورزانی که با اظهار نظر کارشناس خسارت کمتری دیده باشند اصل سود از آنها گرفته می شود ولی اصل وام جابجا می کنیم و ممکن است در این شرایط کشاورز سودی نداشته باشد و قادر به پرداخت آن نباشد در این صورت با استناد به بند “و” تبصره سال ۹۵ بدهی اش را برای سال بعد تمدید می کنیم.
۹۷ درصد تسهیلات مختص بخش کشاورزی و ۳ درصد غیر کشاورزی
 
وی با بیان اینکه هر ساله ۹۷ درصد تسهیلات بانک در بخش کشاورزی پرداخت می شود و تنها ۳ درصد از آن در غیر کشاورزی ، عنوان کرد: رسالت اصلی کار بانک کشاورزی در بخش کشاورزی است.
جهان نجاتی افزود: در طول سنوات قبل در بخش گردشگری برای ۱۲ هتل و مجموعه گردشگری تسهیلات خوبی پرداخت نموده ایم و سعی کردیم در این زمینه ارتباط بیشتری داشته باشیم.
لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=6034
  • دیدگاه‌ها برای رئیس شعب بانک کشاورزی استان کرمان: عدم توجه به عوامل رشد صادرات پسته استان آن را به سرنوشت قالی کرمان دچار می کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.