تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
8

توضیحات اداره کار و اموراجتماعی انار در خصوص حوادث شغلی در شرکت‌های ضبط پسته

  • کد خبر : 3499
  • 19 مهر 1395 - 23:04
توضیحات اداره کار و اموراجتماعی انار در خصوص حوادث شغلی در شرکت‌های ضبط پسته

میلاد یوسف‌پور، سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان انار در یادداشتی در خصوص حوادث شغلی در شرکت‌های ضبط پسته توضیحاتی ارائه کرد.

متن یادداشت  به شرح زیر می باشد:

با توجه به حوادث اخیر رخ داده در ترمینال‌های ضبط پسته در سطح شهرستان انار جهت پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در این کارگاه‌ها یادآوری می‌نماید کارفرمایان و کشاورزان و همچنین کارگران محترم باید موارد مذکور را که از الزامات قانونی می‌باشد رعایت نمایند.

عمده حوادث رخ داده در ترمینال‌های ضبط پسته در سالهای گذشته درگیری افراد با وسایل گردنده و چرخنده و برق گرفتگی بوده است که ناشی از تبدیل فرایند ضبط سنتی به مکانیزه یا نیمه مکانیزه می‌باشد.

در صورت رعایت قانون توسط کارگران و بویژه کارفرمایان وفق ماده ۹۵ قانون کار و قوانین حفاظت و بهداشت کار در آینده شاهد چنین حوادث دلخراشی نخواهیم بود زیرا مسوولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرما یا مسوولین واحدهای موضوع ذکر شده می‌باشد وهرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسوولین واحد حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسوول مذکور از نظر کیفری و حقوقی مسوول است.

بعضا مشاهده شده حفاظ وسایل گردنده مانند دینام و تسمه بنا به دلیلی برداشته شده یا این وسایل دارای حفظ ایمنی نمی‌باشند لذا طبق ماده (۱) آیین نامه حفاظت در مقابل خطرات وسایل انتقال نیرو، تمام قطعات متحرک خارجی موتور‌ها و وسائلی که برای انتقال نیرو به کار می‌روند و همچنین کلیه قسمت‌های خطرناک ماشین‌ها که درحال کار می‌باشند باید دارای حفاظ باشند مگر وقتی که ساختمان ماشین طوری باشد که تصادم اشیاء و یا اشخاص با قطعات متحرک غیر ممکن باشد.

همچنین برای جلوگیری از برق گرفتگی وفق ماده ۳۱ ایین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ه و ماده ۱ آیین نامه سیستم اتصال به زمین و آیین نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی در کارگاه‌ها پوشش‌ها و زره کابل‌های برق و لوله‌ها و بست‌ها و متعلقات و همچنین حفاظ‌ها و وسایر قسمت‌های فلزی وسایل برقی که مستقیما تحت فشاربرق نیستند برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی باید اتصال به زمین موثری داشته باشند و استفاده از کلید محافظ جان نیز ضروری می‌باشد و کارفرما مکلف به اخذ تاییدیه سالیانه جهت عملکرد سیستم اتصال به زمین یا اِرت می‌باشد. نیز به دلیل و جود رطوبت در محل‌های ضبط پسته کارفرمایان مکلفند طبق ماده ۸۹ آیین نامه حفاظی تاسیسات الکتریکی از کلیدهای محافظ جان (Rcd) به عنوان حفاظت مضاعف به همراه سیستم اتصال به زمین استفاده نمایند.

لازم بذکر است طبق قانون کار و آیین نامه وسایل حفاظت فردی، کار فرما مکلف است وسایل حفاظت فردی را بصورت رایگان در اختیار کارگر قرار دهد و چنانچه کارفرما یا مسول کارگاه برای حفاظت فنی و بهداشت کار وسایل وامکانات لازم را در اختیار کارگران قرار داده باشدو کارگر با وجود آموزشهای لازم، نظارت از طرف کارفرما و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آن‌ها استفاده ننماید کارفرما مسوولیتی نخواهد داشت. لذا با توجه به نوع کار ضبطهای پسته نیاز است که کارگران به دستکش مناسب و چکمه لاستیکی و سایر وسایل مورد نیاز به تبع کار ایشان جهت جلوگیری از ورود صدمه و خطرات احتمالی مجهز باشند. و ایشان موظف به حفظ و نگهداری وسایل تهیه شده می‌باشند.

در پایان مکررا اعلام می‌دارد کلیه کارفرمایان ملزم به اجرای موارد مذکور و مربوط می‌باشند و امید است با رعایت کلیه اصول وقوانین در آینده شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=3499
  • دیدگاه‌ها برای توضیحات اداره کار و اموراجتماعی انار در خصوص حوادث شغلی در شرکت‌های ضبط پسته بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.