تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
20

توصیه های مهندس گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار  در خصوص مبارزه با آفت پسیل پسته

  • کد خبر : 14644
  • 31 اردیبهشت 1397 - 22:01
توصیه های مهندس گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار  در خصوص مبارزه با آفت پسیل پسته

مهندس محمد گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار گفت: زمان سمپاشی بر علیه این آفت زمانی است که جمعیت تخم و حشره بالغ روی برگ کم باشد و اکثر سموم شیمیایی فقط روی پوره های این افت موثر هستند.

مهندس محمد گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار با اشاره به راههای مبارزه با آفت پسیل پسته گفت:پسیل پسته بعنوان آفت درجه یک پسته حتی در سالهایی که درختان هیچ محصولی ندارند به برگهای آنها حمله کرده و موجب خسارت به آنها می شود و در صورتی که با آن مبارزه صورت نگیرد ریزش برگ و جوانه های گل سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود:زمان سمپاشی بر علیه این آفت زمانی است که جمعیت تخم و حشره بالغ روی برگ کم باشد و اکثر سموم شیمیایی فقط روی پوره های این افت موثر هستند.

این کارشناس کشاورزی گفت:البته حشرات بالغ زمستان گذران را با نصب کارتهای زرد چسبنده بر روی درختان در اواخر اسفندماه میتوان کنترل کرد و جمعیت آفت در ابتدای فصل کاهش مییابد.

وی افزود:از دیگر روشهای کنترل این آفت روش بیولوژیکی و کاربرد موجودات زنده (زنبور پارازیتوئید، کفشدوزکها، بالتوری هاو…)می باشد.

گرجی خاطر نشان کرد:استفاده مناسب و متعادل از کود ها می تواند در جلوگیری از طغیان این آفت به کشاورزان کمک کند.به عنوان مثال کاربرد کودهای نیتروژن داربه مقدار زیاد موجب افزایش جمعیت پسیل و کاربرد کودهای پتاسیم باعث مقاوم تر شدن درختان در برابر خسارت این آفت می گردد.

با اشاره به دیگر شیوه های پیشگیری از تخم ریزی آفت پسیل گفت:ماده کائولین که سفید رنگ است(با دز ۵۰درهزار)نیز می تواند موجب جلوگیری از تخم ریزی آفت پسیل بر روی برگهای پسته گردد.این ماده همچنین از طریق باز تابش نور آفتاب می تواند میزان آفتاب سوختگی میوه پسته را کاهش دهد.

مهندس گرجی اظهار داشت:در سالهای اخیر بعضی از کشاورزان برای کنترل پسیل پسته از گوگرد استفاده کرده اند که بیشتر آنها رضایت نسبی از کاربرد گوگرد دارند.

وی با بیان اینکه اکثر کشاورزان مایل به استفاده از گوگرد برای کنترل پسیل پسته می باشند تصریح کرد:در کاربرد

این ماده بایستی به نکات زیر توجه داشت:

۱-تا کنون بیش از ۲یا۳طرح تحقیقاتی راجع به کاربرد برروی پسیل وجود ندارد و هنوز اطلاعات جامع و کاملی در این رابطه نمی توان ارائه نمود.

۲-طبق مشاهدات بعمل آمده در سالهای قبل دزهای ۲۰تا۲۵ در هزار گوگرد پودری برای کنترل این آفت رضایت بخش بوده است.

۳-گوگرد پودری در آب حل نمی شود و بایستی تانکر سم پاش دارای همزن قوی باشد تا مخلوط گوگرد و اب به طور یکنواخت روی برگهای درختان قرار گیرد.

۴-گوگرد در دمای پایین تر از ۱۴درجه سانتی گرادتاثیری روی آفت ندارد و در دماهای بالاتر از۳۵ درجه سانتیگراد ایجاد گیاهسوزی می نماید. بنابراین از کاربرد گوگرد دردماهای بالاخودداری شود وفقط در دماهای پایین (صبح زود یا غروب) گوگرد پاشی انجام گیرد.

۵-با توجه به اینکه گوگرد پس از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید تصعد شده و به گاز تبدیل می شود لذا کشاورزانی که پس از گوگرد پاشی می خواهند وارد باغ شوند حتما از ماسک استفاده کنند.

۶-گوگرد ماده ای قابل اشتعال است. بنابراین بایستی کیسه های حاوی گوگرد از هر گونه شعله ی آتشی دور نگه داشته شوند.

۷-بهتر است گوگرد در باغاتی محلول پاشی شود که به تازگی آبیاری شده اند و از پاشیدن این ماده در باغاتی که دور آبیاری طولانی دارند یا با اب شور ابیاری می شوند خودداری گردد.

۸-گوگرد انواع مختلفی دارد:(گوگرد پودری، گوگرد وتابل، گوگرد میکرونیزه و…) اخیراً فرم مایع گوگرد نیز تولید شده است.

اما بیشترین کاربرد گوگرد مربوط به فرم گوگرد پودری بوده است و تحقیقات راجع به فرمهای دیگر گوگرد در حال انجام است.

 

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=14644
  • دیدگاه‌ها برای توصیه های مهندس گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی انار  در خصوص مبارزه با آفت پسیل پسته بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.