تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
19

تبعات استفاده از سموم و محلول دورمکس (تامین کننده نیاز سرمایی درختان)

  • کد خبر : 27423
  • 29 بهمن 1398 - 14:49
تبعات استفاده از سموم و محلول دورمکس (تامین کننده نیاز سرمایی درختان)

ماده موثره محلول دورمکس( هیدروژن سیانامید) به قدری خطرناک است که در زمان استفاده از آن باید از تجهیزات کامل حفاظت فردی (پوشش کامل سر، صورت، بدن، دست و پا) استفاده کرد.

هر چند جهت کنترل آفات و بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی، استفاده از سموم و محلول های شیمیایی سودمند است ولی در صورت استفاده ناصحیح و عدم رعایت نکات بهداشتی/ حفاظتی فردی، آفت کشها و محلولها این قابلیت را دارند که در انسان سبب بیماری و مرگ گردند. به طور متوسط ۳٪ از کارگران کشاورزی در کشورهای در حال توسعه سالانه دچار یک دوره مسمومیت با سموم دفع آفات می شوند.


اولین محل تماس سم در انسان پوست و دستگاه تنفسی می باشد، اگر کارگران به لباس محافظ، ماسک و.. در زمان استفاده از مواد شیمیایی مجهز نباشند جذب آفت‌کش‌ها از طریق پوست، تنفس و مخاط می تواند چشمگیر و قابل ملاحظه باشد. جذب آفت‌کش در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان از قبیل سوزش چشم، تحریک پوست و در حالت جذب بیشتر و مداومت در آن مشکلات دستگاه تنفسی، مسمومیت سیستمیک و در مراحل حاد ممکن است منجر به بروز بیماریهای مزمنی همچون سرطان و مرگ بیانجامد.

محلول دورمکس:
بر اساس منابع و مقالات موجود استفاده از محلول دورمکس (که بعنوان تأمین کننده نیاز سرمایی درختان پسته مورد استفاده قرار می گیرد) خطرات زیادی برای انسان و محیط زیست ایجاد می کند بنحوی که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، هیدروژن سیانامید که ترکیب اصلی محلول دورمکس را تشکیل می دهد در بالاترین رده سمیت قرار داده و فروش آنرا تعلیق کرده است؛ همچنین بر اساس تحقیقات بعمل آمده در کشور ترکیه مشخص گردیده است که این محلول (دورمکس) سرطانزا می باشد! اتحادیه اروپا نیز سال ۲۰۰۸ استفاده از این ماده را ممنوع اعلام کرده و بر اساس اطلاعات شیمیایی و برگه ایمنی (MSDS) دورمکس دارای ویژگی های: خورنده گی، سمیت بالا و اثرات منفی بر روی سلامتی انسان می باشد.
ماده موثره محلول دورمکس( هیدروژن سیانامید) به قدری خطرناک است که در زمان استفاده از آن باید از تجهیزات کامل حفاظت فردی (پوشش کامل سر، صورت، بدن، دست و پا) استفاده کرد تا اثرات منفی بهداشتی آن به حداقل ممکن برسد. لازم به ذکر است جهت حذف ظروف محلول دورمکس نیز می بایست این ظروف تحویل شرکت های مدیریت پسماند شده و یا در خاک دفن شود (تأکید بر عدم استفاده مجدد از ظروف با هر عنوانی).

توصیه:
حال بنابر وضعیت آب و هوایی موجود (عدم تأمین نیاز سرمایی موثر درختان پسته) و همچنین اشتغال همشهریان محترم در سطح شهرستان انار و دیگر شهرها و استانها به حرفه کشاورزی در سطح وسیع، توصیه می گردد جهت هرگونه استفاده از محلول و سموم کشاورزی با کارشناسان و متخصصین دلسوز در این امر مشورت لازم را بعمل آورده و با رعایت نکات حفاظت فردی (بهداشتی) همچون: استفاده از لباس مخصوص، عینک، ماسک، دستکش و..، از کار کشاورزی بهره و حظ لازم را بیریم.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=27423
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای تبعات استفاده از سموم و محلول دورمکس (تامین کننده نیاز سرمایی درختان) بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.