9
یاددداشت

به یاد استاد محمد قنادزاده

  • کد خبر : 30697
  • 14 مرداد 1400 - 17:00
به یاد استاد محمد قنادزاده

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار بادهٔ ناخورده در رگ تاک است.

چند روزی است که نتایج کنکور سراسری سال ١۴٠٠ نظر نگارنده را به خود جلب کرده است. در شهرستان انار با جمعیت تقریبی ٣٧٠٠٠ نفر، تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در کنکور سراسری حائز رتبه های برتر بوده اند که کسب رتبه های ٣ و ٨ منطقه ای در نوع خود جالب توجه می باشد. شهر تاریخی انار با سبقه و فرهنگی کهن و با داشتن مردمانی سختکوش و علم دوست در سال های گذشته نیز چنین دستاوردهای ارزشمندی داشته است. آنچه بر آن شدم تا در این خصوص بیان نمایم تقدیر و تشکر از معلمان و آموزگاران عزیزی است که طی این سالها بدون هیچ چشم داشت و توقعی نهال فرزندان دیارمان را با عشق و محبت پرورش داده اند تا عالمان و فرهیختگان نام آوری را برای ایران اسلامی تربیت نمایند. در هفته های گذشته خبر ناگوار درگذشت یکی از این باغبانان عرصه آموزش و پرورش و از نخبگان شهرمان، اهالی علم و فرهنگ را داغدار کرد. استاد محمد قنادزاده معلم نام آشنای شهر انار؛ معلم عزیزی که به جرات می توان گفت پایه گذار خودباوری جوانان دیروز و امروز شهرمان برای خواستن و توانستن بوده است. انار قبل از انقلاب مانند بسیاری از مناطق کشورمان طعم محرومیت و کم برخورداری را چشیده بود و قطعا در چنین شرایطی اولویت اصلی جامعه تامین معیشت و گذران زندگی معمول می باشد. با این اوصاف و در دل چنین زمانه ای استاد قنادزاده کمر همت به تحصیل علم و دانش میبندد و برای تحصیل در رشته فیزیک راهی دیار غربت می‌شود کاری که از نگاه دیگران یک عمل پیشرو و فوق العاده مینمود. در سال های پایانی تحصیل دانشگاه که همزمان با شروع انقلاب می شود او همراه با ملت ایران قدم در راه مبارزه با استبداد و ظلم ستم شاهنشاهی می‌گذارد و این مبارزات تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که توسط ساواک دستگیر، زندانی و تحت شکنجه قرار میگیرد. پس از اتمام تحصیل، در تهران ساکن و به تدریس مشغول می‌شود ولی عشق به مردم و دیار انار و آرزوی پیشرفت جوانان اناری او را بر آن میدارد تا پشت به زندگی و رفاه در پایتخت کند و عزم برگشت به وطن نماید.
استاد قنادزاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان با تدریس در مدارس شهر، ریاست آموزش و پرورش انار را نیز عهده دار میشوند و از پایه گذاران آموزش نوین در انار میگردند. ایشان همچنین مدتی نیز به عنوان سرپرست شهرداری انار مشغول به خدمت می‌شوند که منشا آثار و خدمات ماندگار و پربرکتی در این دوره میگردد.
شاید به جرات بتوان گفت اکثر جوانان آن دوره و پدران و مادران امروز شاگردی این چهره ماندگار دیارمان را داشته اند و خاطرات شیرین از تدریس کم نظیر و سبک و سلوک او در خاطر داشته باشند.
شایسته است در آستانه چهلمین روز درگذشت این معلم فرهیخته، مدیریت شهر انار به پاس زحمات ایشان که به نوعی نماد آموزش و پرورش شهرمان محسوب می‌شود با ساخت المان یا نامگذاری مدرسه یا خیابانی به نام استاد محمد قنادزاده قدردان زحمات او باشند تا فرزندان این دیار بزرگان خود را بیشتر و بهتر بشناسند.
در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) چنین آمده است: «خدا هر بنده‌ی سپاسگزارى را دوست دارد، روز قیامت خداى تبارک و تعالى به یکى از بندگانش می‌فرماید از فلان شخص سپاسگزارى کردى؟ عرض می‌کند: پروردگارا! من تو را سپاس گفتم، خداى تعالى فرماید: چون از او سپاس‌گزارى ننمودى، مرا هم سپاس نگفته‌اى، سپس امام فرمود: شکرگزارترین شما نسبت به خدا کسى است که از مردم بیشتر شکرگزارى کند»
انشاا… امیدواریم به برکت پاسداشت مقام این عزیزان شاهد شکوفایی بیش از پیش فرزندان این سامان باشیم.

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار بادهٔ ناخورده در رگ تاک است.

? یادداشت؛
?به یاد استاد محمد قنادزاده

✍️ سید مهدی جعفری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=30697
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای به یاد استاد محمد قنادزاده بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.