به گزارش انارآنلاین به نقل از خانه خشتی ؛ چندماه قبل در صحبت هایی با جانشین سابق فرماندهی انتظامی رفسنجان با خبر شدیم که یکی از سربازان نیروی انتظامی که در سال ۸۹ دچار ضایعه نخاعی از مهره ی پنجم و ششم گردنی شده و فاقد حرکت بود و قطع امید از خود داشته، وضعیت حرکتی مناسبی پیدا کرده است. این موضوع باعث شد که جناب سرهنگ کریمی به همراه مسئولین قرار عیادتی در خانه این معلول را فراهم آوردند و ما به همراه مهندس ملانوری فرماندار محترم و هئیت همراه ایشان به  منزل این معلول رفتیم.

افشین رمضانی بیمار مذکور شرح حال خود را چنین بیان کرد: مدت پنج سال است که در سانحه تصادف دچار آسیب نخاعی شده ام و در این مدت همه راه ها را برای بهبود خودم طی کرده ام متاسفانه هیچ نتیجه ای نگرفتم و هر روز وضعیت من وخیم تر شد تاجایی که زخم بستر و عدم توانایی حرکتی باعث انجام جراحی های متعددی در زانو، مچ پا، ران و کشاله ران گردید. استخوان سازی در ناحیه ی لگن و آتروفی و تحلیل رفتن عضلات من بقدری شدید بود که هیچ امیدی به بازگشت نداشتم و تمام روز وشبم خوابیده در بستر در انتظار رسیدن وقت جراحی لگنم سپری می شد.

تا اینکه با تماس گرفتن با یکی از هم تختی هایم که وضعیت وخیم تری نسبت به من داشت  ومثل من دچار سانحه ی تصادف شده بود ، از ناحیه ی مهره ی سوم گردنی فاقد   حرکت بود ، در ناحیه ی لگن دچارشکستگی و آسیب های جدی شده بود ،  هیچ امیدی به بازگشت نداشت، متوجه شدم ایشان در حال راه رفتن با واکر و عصا می باشد در آنجا بود که از حضور آقای خواجه پور در رفسنجان مطلع شدم پس از تحقیقاتی به مرکز آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی امام رضا(ع) مراجعه کردم.

در حال حاضر خوشبختانه آزمایشاتی که انجام دادم متوجه شدم استخوان پوکی ام کاملا رفع شده و دامنه حرکتی مفاصل لگنم برگشته است و قادر به نشستن، چهار دست و پا رفتن، رکاب زدن، ایستادن با عصا و قدم برداشتن مختصری با واکر هستم و بدنم دارای توانایی حسی و گوارشی کامل می باشد.  از لحاظ روحی واقعا امید به زندگی دوباره پیدا کردم و جا داره در اینجا از جناب سرهنگ عباسی فرمانده انتظامی شهرستان رفسنجان و دیگر پرسنل نیروی انتظامی که همواره یار و غم خوار من بودند تشکر کنم.

بعد از این صحبت های افشین رمضانی و اعلام رضایت دیگر مراجعین دیگر به مرکز امام رضا (ع) در رفسنجان برآن شدیم تا مصاحبه ای  با محمد خواجه پور مسئول مرکز آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی امام رضا(ع)  رفسنجان داشته باشیم:

محمد خواجه پور هستم کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و مربی تخصصی آمادگی جسمانی ویژه معلولان، به مدت ۱۵ سال هست سابقه علمی و عملی به صورت حرفه ای و آماتور در رشته های ورزشی مختلف دارم و  موفق به کسب عناوین ورزشی و نگارش چند مقاله ی علمی با حضور اساتید برجسته ی کشور در رشته ی آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در زمینه ی آسیب های ورزشی و شغلی شده ام و افتخار گذراندن دوره های آموزشی کار با معلولیت های مختلف و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی  با ورزش زیر نظر اساتید مجرب دانشگاه های تراز اول کشوررا دارم. در حال حاضر رئیس اداره ورزش جوانان شهرستان انار هستم و عصرها در زمینه ورزش معلولین و آسیب شناسی ورزشی  حرکات اصلاحی در شهرستان رفسنجان فعالیت دارم.

لطفا توضیحاتی در مورد خدماتی که در مرکز امام رضا (ع) ارائه می شود بدهید :

این مرکز با مجوز فنی فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون جانبازان معلولین وابسته به وزارت ورزش فعالیت دارد.

در این مرکز به کلیه افراد دارای معلولیت های جسمی و ناهنجاری های اسکلتی در سنین مختلف که از نظر پزشکی منعی در دریافت تمرینات اصلاحی نداشته باشند  تمرین داده می شود.

محمد خواجه پور مسئول مرکز آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی امام رضا(ع) رفسنجان

محمد خواجه پور مسئول مرکز آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی امام رضا(ع) رفسنجان

برنامه های تمرینی براساس نوع معلولیت و ناتوانایی حرکتی شخص  برای ارتقاء آمادگی جسمی در انجام کارهای روزمره، یا بنا به در خواست فردجهت مسابقات ویژه معلولین طراحی میگردد و از طریق ایجاد آمادگی جسمانی برای ورزشکاران حرفه ای و یا ورزش همگانی در سنین مختلف باعث ارتقاء توانایی افراد می شود.

در زمینه حرکات اصلاحی با ارزیابی قامت افراد، ناهنجاری های اسکلتی که به علت ضعف عضلات یا تکرار کارهای روزمره باعث انحراف غیر طبیعی در قامت فرد شده  شناسایی شده و با دادن مشاوره و ارائه برنامه ورزشی اصلاحی جهت برطرف کردن ان اقدام می شود.

برای اشنای مردم با رشته حرکات اصلاحی ورزشی توضحات بییشتر بدهید.

این یک رشته دانشگاهی است به نظر من  همه افرادجامعه  برای اینکه بتوانند سالم وعلمی ورزش کنند وزندگی شاد و سالمی داشته باشند  بهتر است با این رشته اشنایی داشته باشند. فقط کافی است واژه حرکات اصلاحی را در اینترنت جستجو کنند.

 درباره مشکلاتی که وجود دارد صحبت کنید؟

با توجه به روند رشد سالمندی در کشور ما ،افزوده شدن معلولیت ها و به منظور پیشگیری از بیماریها در جامعه هدف ما ارائه ورزشی تخصصی هم برای  معلولان عزیز و هم دیگر افراد هست که واقعا در حفظ سلامتی جامعه مفید وتاثیرگذار باشد.   ورزشی که سلامتی فرد را تضمین کند وافزایش تعداد افرادی که  این نوع ورزش را در جامعه ارائه دهند در این زمان هست که ما میتوانیم امیدوار باشیم ورزش کشورمان در راستای اقتصاد مقاومتی وخدمت به جامعه قرار گیرد.اگر مسئولین یا افرادی کمک می کردند که ما امکانات وفضای مناسب این کار را داشتیم ما می توانستیم حتی کار افرینی داشته باشیم. امیدوارم روزی این فرصت فراهم شود.

ودر پایان از فرماندار محترم جناب مهندس ملا نوری که به حضور خود باعث دلگرمی معلولان این مر کز شدند ،  دکتر علی صالحی مدیریت محترم درمانگاه امام ر ضا (ع) ودوستان پزشکی که مارا در ارائه ورزش سالم همراهی می کنند کمال تقدیر وتشکر را دارم.