تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
11

بلعیدن سوزن خیاطی توسط دختر سه ساله

  • کد خبر : 4794
  • 29 آبان 1395 - 18:00
بلعیدن سوزن خیاطی توسط دختر سه ساله

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از بلعیدن سوزن خیاطی توسط دختر بچه سه ساله خبر داد.

راحله مهرآئین گفت: خانواده دختر بچه سه ساله با مشکل خس خس سینه در وضعیت خوابیده به واحد رادیولوژی این مرکز مراجعه کردند که پس از رادیوگرافی قفسه سینه و تایید آن توسط سی تی اسکن وجود یک سوزن ۳ سانتی متری در قسمت انتهای نای در برونکوس اصلی چپ این کودک مشاهده شد.

این متخصص گفت : خفگی در اثر بلع و آسپیراسیون جسم خارجی سومین علت مرگ در کودکان کمتر از ۱ سال در اثر حوادث قلمداد شده و چهارمین علت مرگ در سنین بین ۱ تا ۶ سالگی در اثر حوادث است.

وی گفت: شیوع مرگ و میر در اطفال به علت جسم خارجی بخصوص در سن زیر یک سالگی بالاست.

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل اظهار کرد: از اجسام خارجی که توسط کودکان بلع می شود می‌توان به سکه، سنجاق ته گرد، سنجاق قفلی، دکمه، آجیل ( پسته، تخمه هندوانه، تخمه خربزه، فندق، بادام زمینی ) تکه های بزرگ سبزی، نوک مداد، ته خودکار، قطعات دندان، دانه تسبیح،  اسباب بازی و سوزن اشاره کرد. جسم خارجی می تواند در مری، معده، روده باریک،  مجرای حنجره، نای و برونش جایگزین شود.

متخصص رادیولوژی بیمارستان روحانی گفت‌: نحوه خارج کردن جسم خارجی بسته به محل قرار گرفتن آن با روشهای آندوسکوپی، برونکوسکوپی و جراحی انجام پذیر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: همیشه در طفلی که علایمی از قبیل خس خس یا عدم ورود هوا حین سمع ریه، ما را به جسم خارجی راهنمایی می کند و در صورتی که جسم خارجی در مری باشد احساس وجود آن با قلقلک در گلو، اختلال بلع، بلع دردناک، تهوع، استفراغ و آبریزش از دهان همراه است.

وی گفت: در بررسی ۶۸۴۲ مورد جسم خارجی که در ایران انجام شده چنین نتیجه گرفته شده که ۹۵درصد موارد قابل پیشگیری است. در زمینه قراردادن بادام، پسته، فندق، وسایل بازی کوچک و گرد، دانه تسبیح، دکمه و لوازم خیاطی بخصوص در دختر بچه ها باید مراقبت بود.

منبع:ایسنا

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=4794
  • دیدگاه‌ها برای بلعیدن سوزن خیاطی توسط دختر سه ساله بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.