آژانس تبلیغات دیجیتال «تپسل» دوشنبه، ۱۵ مرداد، در مراسمی با حضور خبرنگاران از گزارش سال ۱۴۰۲ این شرکت رونمایی کرد. «احمد عطارزاده»، مدیر بازاریابی تپسل، این گزارش را «تکهای از پازل بزرگ صنعت تبلیغات دیجیتال» برشمرد و تصریح کرد: «گزارش جامع و کاربردی در این حوزه آن گزارشی است که همه بزرگان صنعت در کنار هم آن را تدوین کنند تا بتوانند تصویری گویا، دقیق و همهجانبه از وضعیت این صنعت در ایران ارائه دهند.» در ادامه برخی نکات کلیدی این گزارش را مرور میکنیم.
نمایش سالانه ۶۱۷ میلیاردی تبلیغات تپسل
براساس این گزارش، تبلیغات تپسل سالانه ۶۱۷ میلیارد بار دیده میشود. به عبارتی، بهطور میانگین هر ایرانی روزی ۲۳ بار تبلیغات این آژانس را میبیند.
تپسل توانسته در سالهای فعالیتش، با بیش از ۱۴۶ هزار ناشر در حوزههای وب و اپلیکیشن برای انتشار تبلیغات همکاری کند. همچنین همکاری با تپسل باعث شده اپلیکیشنهای اسنپ و دیوار مدل درآمدی تبلیغات دروناپلیکیشن را اجرا کنند. از آنسو، ۸۲ هزار تبلیغدهنده با تپسل همکاری میکنند تا تبلیغاتشان را به ناشران بسپارند.
بیشترین نمایش برای یک تبلیغدهنده از طریق تپسل ۵۲ میلیارد نمایش بوده است. بیشترین کلیک برای یک تبلیغدهنده هم، ۱۰۱ میلیون کلیک بوده است. رکورد دیگری که تپسل ثبت کرده ۵ میلیون نصب برای یک تبلیغدهنده بوده است. بیشترین محتوای تبلیغاتی که این آژانس تبلیغات دیجیتال برای یک تبلیغدهنده منتشر کرده، ۳ هزار و ۲۰۰ محتوا بوده است.
کاهش یکونیمدرصدی نرخ تقلب در تبلیغات
آمار تقلب (Fraud) در تبلیغات تپسل در مقایسه با سال ۱۴۰۱، کاهش یکونیم درصدی داشته و از ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲.۵ درصد در ۱۴۰۲ رسیده است. تپسل میگوید استفاده از روشهای جدید و توسعه زیرساختهای فنی و هوش مصنوعی به بهبود آمار تقلب کمک کرده است.
گزارش تپسل نشان میدهد تبلیغات ویدئویی نرخ تعامل بالایی دارند و تبلیغدهندگان نیز از آن استقبال کردهاند؛ چنانکه پس از رشد ۳۰۰ درصدی نمایش کمپینهای ویدئویی در سال ۱۴۰۱ (در مقایسه با سال ۱۴۰۰)، سال ۱۴۰۲ نیز شاهد رشد ۵۰۰ درصد نمایش این کمپینها بودهایم.
صنعت مالی و بانکی در صدر نمایش تبلیغات
در میان صنایع مختلفی که تبلیغ خود را در سال ۱۴۰۲ به تپسل سپردهاند، صنعت مالی و بانکی بیشترین تعداد نمایش را به خودش اختصاص داده است. پسازآن، حوزههای حملونقل و فروشگاههای اینترنتی بهترتیب در ردههای دوم و سوم قرار میگیرند. حوزههای پوشاک و مد، ورزش و تأمینکنندگان اینترنتی نیز کمترین نمایش تبلیغ را از طریق تپسل داشتهاند.
استان تهران بیشترین ترافیک تبلیغاتی تپسل را تصاحب کرده و استانهای خراسان رضوی و فارس، با ترافیکی نصف استان تهران، رتبههای بعدی را به دست آوردهاند.
متن کامل گزارش سال ۱۴۰۲ تپسل را میتوانید از اینجا دانلود کنید.