تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 1 ذو القعدة 1445 Wednesday, 8 May , 2024
6
رییس دادگستری انار؛

افزایش پرونده های کلاهبرداری اینترنتی در شهرستان انار

  • کد خبر : 32257
  • 04 تیر 1401 - 19:28
افزایش پرونده های کلاهبرداری اینترنتی در شهرستان انار

نشست خبری رییس دادگستری شهرستان انار بمناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش صدای انار،جواد طالبیان رییس دادگستری شهرستان انار در نشست خبری بمناسبت هفته قوه قضاییه در جمع اصحاب رسانه شهرستان اظهار داشت:در شهرستان انار کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرایم و سوء استفاده های اینترنتی افزایش یافته است.

وی گفت: یکی از دلایل عمده این مسئله، عدم اگاهی افراد و اعتماد نابجا به افراد غریبه می باشد.

طالبیان افزود:در همین راستا ضروری است همه اشخاص در فضای مجازی با احتیاط عمل کنند و با کمک رسانه ها به مردم اطلاع رسانی شود و مردم را آگاه کنیم که به دام نیفتند.

رییس دادگستری انار افزود: جرایمی که مردم بدلیل بی اطلاعی و ناآگاهی در فضای مجازی انجام میدهند و خودشان اطلاع ندارند که بعضی از مطالبی که در گروه یا کانالها نشر میدهند جرم محسوب شده و انتشار دهنده این مطالب مجرم می باشد.

جواد طالبیان گفت: مردم از شیوه های کلاهبرداری در سایت های خرید و فروش باید اطمینان کامل داشته باشند از جمله این سایت ها مثل دیوار و ‌… هستند که از زمان فعالیتشان خدمت زیادی به مجرمان کرده اند.

وی در ادامه گفت: این سایت ها هر چند منجر به فعال شدن بسیاری از کسب و کارهای شده اند ولی بیشتر کلاهبرداری صورت گرفته در این سایتها، کلاهبرداری در پوشش دریافت بیعانه است که در این شیوه کلاهبرداری درج اگهی فروش هم به قیمت کم، مشتری برای خرید وسوسه می شود و زمانی که با مشتری تماس برقرار میشود کلید کلاهبرداری زده میشود و پرونده های زیاد از روی ناآگاهی افراد ایجاد و به دادگستری مراجعه میکنند.

رییس دادگستری انار در این نشست افزود:در سال ۱۴۰۰ پرونده هایی که در دادگستری انار صورت گرفته، پرونده های فیزیکی از مجموعه نیروی انتظامی ، کلانتری ، پلیس آگاهی و مواد مخدر نامه ها از طریق سیستم صورت میگیرد و مکلفند ظرف ۳ هفته پرونده به صورت سیستمی ارسال شود و در استان کرمان تنها شهرستان انار ، تمام مراجعه انتظامی هم کلانتری انار، پاسگاه بیاض و امین شهر تمام نامه ها بصورت سیستمی ارجاع میشود.

وی گفت:خوشبختانه ۹۵ درصد پرونده ها از طریق سامانه ثنا انجام میشود.

طالبیان اظهار داشت:بحث ایجاد گروه مصلحین که در کنارش اورژانس هوشمند قضایی مطرح شد، گروه مصلحین معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایی که در استان کرمان ابتکاری که انجام شد این بود که در ۲ سال اخیر گروهی از ریش سفیدان جدا از شورا که صرفا صلح و سازش صورت بگیرد این گروه تشکیل شد و خوشبختانه در شهرستان انار ایجاد گروه مصلحین اثر مثبت داشت.

طالبیان در خصوص عملکرد گروه مصلحین و اورژانس قضایی دادگستری انار گفت: گروه مصلحین زیر مجموعه معاونت پیشگیری از وقوع جرم است که سازش اولیه و عدم مراجعه به پاسگاه و شورای حل اختلاف را بر عهده دارد و شورای حل اختلاف و گروه مصلحین تفاوت هایی با هم دارند که از جمله تفاوت های آن اجرای حکم در شورای حل اختلاف است که گروه مصلحین فقط سازش را انجام می دهد.

وی در ادامه گفت: از ۴۲۰ فقره پرونده ارجاع شده به گروه مصلحین بیش از ۲۲۰ پرونده به صلح وسازش انجام شده و خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد پرونده ها با صلح وسازش حل شده است.

رییس دادگستری انار گفت:اهداف گروه مصلحین صلح و سازش، مشاوره و آموزش، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های روانی، پیشگیری از امنیتی و انتظامی شدن مسائل اجتماعی، کاهش ورود پرونده های قضایی به پاسگاه ها و دادگاه ها، کاهش خشونت فردی و خانوادگی می باشد.

وی در پایان افزود:اورژانس قضایی زیرمجموعه مصلحین است و برای پرونده های کیفری پاسگاه‌ها فعالیت میکند و کارشان، فوری انجام دادن یک پرونده است مثل درگیریها و خود مردم هم مستقیم به گروه مصلحین میتوانند مراجعه کنند و مطرح کنند تا صلح و سازش صورت بگیرد.

گزارش و عکس:منصور زارع صدر آبادی

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=32257
  • دیدگاه‌ها برای افزایش پرونده های کلاهبرداری اینترنتی در شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.