تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
8

ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی برای اولین بار در شهرستان انار

  • کد خبر : 604
  • 04 مرداد 1395 - 14:26
ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی برای اولین بار در شهرستان انار

 به گزارش انارآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان انار، برای اولین بار خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی با دعوت از کارشناسان کرمانی روز پنج شنبه هفتم مرداد در محل این اداره ارائه می‌گردد. افرادی که می‌خواهند در این خصوص مراجعه کنند، می‌توانند جهت گرفتن نوبت روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری […]

 به گزارش انارآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان انار، برای اولین بار خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی با دعوت از کارشناسان کرمانی روز پنج شنبه هفتم مرداد در محل این اداره ارائه می‌گردد.

افرادی که می‌خواهند در این خصوص مراجعه کنند، می‌توانند جهت گرفتن نوبت روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری با شماره تماس ۳۴۳۸۲۹۹۴ یا ۳۴۳۸۲۹۰۴ تماس بگیرند.

آیا می‌دانید کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی علم استفاده از فعالیتهای هدفمند در افراد مبتلا به بیماریها یا ضایعات جسمی، اختلال در عملکردهای روانی_اجتماعی، ناتوانی‌های رشدی، اختلالات یادگیری و سالمندان؛ به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است.

خدمات کاردرمانی با هدف ارتقای سلامت، و بهزیستی، و برای کسانی که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه، اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی، محدودیت فعالیت، یا محدودیت در مشارکت هستند، ارایه می‌شود.

با توجه به اینکه که یک تا سه درصد کودکان ایرانی با مشکل حرکتی به دنیا می‌آیند، کودکانی که حتی در سنین ۳ یا ۴ سالگی نیز  نمی‌توانند سینه‌خیز یا چهار دست و پا راه بروند و اینکه تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمی‌توانند با شغل سابقشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند و یا بسیاری از بیماران روانی پس از درمان نمی‌توانند به زندگی اجتماعی برگشته و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند ‌آیا می‌توان با فیزیوتراپی مشکلات فوق را حل کرد و یا برای بهبود اختلالات فوق باید از روان‌درمانی کمک گرفت؟

متخصان کاردرمانی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده، استفاده از روش کاردرمانی است زیرا یک کار درمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر می‌پردازد. در واقع کاردرمانی‌ تنها رشته‌ علوم‌ توانبخشی‌ در مقطع‌ لیسانس‌ است‌ که‌ به‌ درمان‌ اختلالات‌ در حیطه‌ جسمانی‌ و حیطه‌ روانی‌ می‌پردازد. این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ کُل‌نگر، تمامی‌ ابعاد یک‌ بیماری‌ و تأثیرات‌ جانبی‌ آن‌ را به‌ روی‌ زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ در نظر گرفته‌ و با ارائه‌ تکنیک‌های‌ درمانی‌ مناسب‌، ضمن‌ در نظر گرفتن‌ علائق‌ و انگیزه‌ فرد، او را به‌ سوی‌ فعالیت‌ روزانه‌ مستقل‌ سوق‌ می‌دهد. متخصصان‌ کاردرمانی‌ با تسلط‌ کافی‌ بر علوم‌ مختلف‌ فیزیولوژیکی‌، آناتومیکی‌ و روانشناختی‌، یک‌ برنامه‌ جامع‌ درمانی‌ را به‌ بیماران‌ ارائه‌ می‌دهند؛ یعنی‌ در کاردرمانی‌، تمرکز درمان‌ فقط‌ روی‌ بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ تمامی‌ ابعاد زندگی‌ فرد، مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. گفتنی‌ است‌ که‌ هدف‌ این‌ رشته‌ به‌ حداکثر رساندن‌ استقلال‌ افراد بیمار و ناتوان‌ در انجام‌ کارهای‌ روزمره‌ و فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و همچنین‌ آمادگی‌ برای‌ آموزش‌ حرفه‌ای‌ است

کاردرمانی Occupational therapy شاخه ای از علوم پزشکی است که هدف آن بازپروری فرد به گونه ای است که بتواند بطور مستقل زندگی کند، مولد باشد و از زندگی خود لذت ببرد. فردی که طرف کاردرمانی است کسی است که به علت بیماری، تصادف یا مسن شدن توانایی های طبیعی را که افراد دیگر دارند نداشته یا آنها را از دست داده است.

بچه هایی که به علت مشکلات مادرزادی توانایی های طبیعی را ندارند، کسانی که به علت عقب افتادگی های ذهنی نمیتوانند کارهای معمولی را انجام بدهند، افرادی که به علت افزایش سن و ناتوانی های ناشی از آن در مراقبت از خود دچار مشکل شده اند، کسانی که به علت آسیب های ناشی از تصادف نمیتوانند فعالیت های شغلی خود را مانند قبل انجام بدهند و بسیاری افراد دیگر میتوانند از کمک یک کاردرمانگر استفاده کنند.

کاردرمانگر Occupational therapist به فرد ناتوان یاد میدهد که چگونه از خود مراقبت کند، به چه صورت کار کند و چگونه تفریح کند. به وی آموزش میدهد تا یاد بگیرد چگونه غذا بخورد، لباس بپوشد، حمام برود، غذا درست کند و کارهای خانه و مدرسه و محل کارش را انجام دهد.

کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی شخص باشد تغییر میدهد. وی در محیط زندگی و کار فرد تغییراتی میدهد تا وی بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار شخص تغییراتی میدهد تا بهتر بتواند از عهده وظایف محوله خود برآید. ابزارهای خاصی به فرد میدهد تا وی با کمک آنها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت های فرد را در انجام فعالیت هایش افزایش میدهد.

یک کاردرمانگر آموزش های لازم را دیده است تا با فردی که از لحاظ ذهنی قدری کند است و یا مشکلات عاطفی مانند افسردگی یا اضطراب دارد برخورد مناسب داشته و او را آماده یک زندگی بهتر کند.

کاردرمانی میتواند به افرادی که مشکلات زیر را دارند کمک کند

بیماری های مادرزادی و آسیب های موقع تولد

مشکلات حسی

آسیب های مغز و نخاع

مشکلات یادگیری

اوتیسم

روماتیسم مفصلی

اختلالات ذهنی و رفتاری

مشکلات ارتوپدی

تاخیر در رشد

بعد از عمل جراحی

سوختگی

اسپاینا بیفیدا

قطع عضو

سرطان

آسیب های شدید دست

ام اس، فلج مغزی

یک کاردرمانگر به کودک کمک میکند تا مهارت های دستی خود را بهتر کرده و بتواند چیز ها را با دست خود بگیرد و رها کند و یا بتواند بهتر بنویسد.

ارتباط بین چشم و دست خود را بهتر کند. بطور مثال با توپ بهتر بازی کند

کودکانی که مشکلات یادگیری دارند بتوانند کارهایی مانند حمام رفتن، لباس پوشیدن، شانه کردن موی سر، مسواک زدن، غذا خوردن توالت رفتن و بسیاری کارهای دیگر را بهتر انجام دهند

کودکانی که مشکلات رفتاری دراند بتوانند بهتر خشم خود را کنترل کنند

بتوانند از وسایلی مانند ویلچر و عصا بهتر استفاده کنند

کودکانی که مشکلات تمرکز دارند بتوانند مهارت های اجتماعی خود را بهتر کنند

کاردرمانگر ها در سازمان های بهزیستی، بیمارستان ها، مراکز بازپروری، مراکز پرستاری و مراکز اجتماعی کار میکنند

تعریف گفتار درمانی :

علمی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتاری می پردازد. اختلالات گفتاری شایع شامل لکنت، اختلالات تولید(اختلال در تلفظ صداها)، اختلالات صوتی، تأخیر در رشد گفتار و زبان، اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی ، کم شنوایی،سکته های مغزی و …. می باشد.

گفتاردرمانی یکی از رشته های علوم پزشکی در شاخه توان بخشی است که به مطالعه ی جنبه های مختلف گفتار و زبان و تشخیص و درمان اختلالات مربوط بدان می پردازد.

کارشناسان رشته گفتار درمانی به یاری افرادی می‌آیند که می‌خواهند حرف بزند. می‌خواهند وقتی شاد یا غمگین هستند احساست خود  را به آرامی و بدون دغدغه با دیگران در میان بگذارن د، اما نمی‌توانند. در واقع هدف این رشته بررسی ، تشخیص ، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان است

گفتار درمانی یکی از زیرمجموعه‌های علوم توانبخشی است و هدف آن یاری رساندن به افرادی است که دچار اختلالات گفتاری و زبانی هستند که این کمک شامل موارد زیر می‌شود.

الف ) کمک به افرادی که اختلالات تلفظی دارند. به گونه‌ای که بتوانند بدرستی تولید صداهای گفتاری را بیاموزند.

ب ) کمک به بیمارانی که اختلال در صوت دارند و یا به علل مختلف حنجره آنها جراحی شده و فاقد صورت طبیعی هستند.

ج ) کمک به بیمارانی که به دلیل آسیب‌های مغزی زبان پریش‌ شده‌اند (این دسته از بیماران قدرت سخن گفتن نداشته و یا بی‌ربط سخن می‌گویند)

د) یاری کردن ناشنوایان برای برقراری ارتباط کلامی .

هـ ) کمک به طیف گسترده‌ای از عقب‌ماندگان ذهنی برای برقراری ارتباط کلامی.

و ) توصیه و مشاوره به افراد جامه به منظور پیشگیری از اختلالات فوق

 

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=604
  • دیدگاه‌ها برای ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی برای اولین بار در شهرستان انار بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.