تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
2
مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار مطرح کرد؛

اداره اوقاف انار ترمز گردشگری شهرستان را کشیده است!

  • کد خبر : 33259
  • 14 فروردین 1402 - 16:07
اداره اوقاف انار ترمز گردشگری شهرستان را کشیده است!

منصور آبادی مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار گفت: در انار تنها اداره ای که باعث پسرفت گردشگری می شود اداره اوقاف شهرستان انار است.

به گزارش صدای انار، اعضای شورای  اسلامی شهرستان انار طی بازدیدی که از اداره میراث فرهنگی شهرستان انار در مدرسه سعدی داشتند، با نماینده میراث فرهنگی شهرستان انار دیداری داشتند.

احمد میرزایی رییس شورای اسلامی شهرستان انار در این بازدید گفت: جناب منصورآبادی آیا شما رئیس هستید؟ کارمند هستید؟ سرپرست هستید؟ کارشناس هستید؟ هنوز سمت شما برای مردم انار مشخص نیست.

وی گفت:دلیل اینکه شما قبلا ۳ نیروی سرباز داشتید و الان ندارید چیست؟ آیا شما برای رفتن به ماموریتهایتان تا کرمان باید درب میراث را ببندید یا نه؟

احمد میرزایی گفت: حدود سه، چهار ماه پیش برای بازدید از ساختمان مدرسه سعدی آمدیم که با تخریب ساختمان توسط بارش باران مواجه شدیم که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و اگر کاری انجام نشود بزودی کل ساختمان تخریب میشود.

رییس شورای اسلامی شهرستان انار افزود: وقتی وارد ساختمان میراث، مدرسه قدیمی سعدی، می شویم انگار وارد خرابه شده‌ایم آیا قرار است سرو سامان بگیرد یا نه؟

منصورآبادی مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان انار در خصوص عدم حضورش در اداره میراث فرهنگی انار اظهار داشت:میراث فرهنگی در پنج حوزه، حفظ و احیا، یگان حفاظت، معاونت سرمایه گذاری، معاونت گردشگری و صنایع فعالیت می‌کند. بنابراین در بدترین حالت ممکن باید ۵ نفر باشند که در این ۵ حوزه کار کنند و بنده تک نفره اینکار را انجام می‌دهم، گاهی اوقات با حضور در جلسات وابلاغ استعلامات که باید برای بازدید استعلامات از اداره خارج شوم باعث بسته بودن درب اداره میراث فرهنگی شده است.

مسئول اراده میراث فرهنگی شهرستان انار در مورد مرمت مدرسه سعدی گفت: بنده در بدو ورودم به شهرستان در سال ۸۸_۸۹  این مدرسه که به عنوان انباری مورد استفاده قرار گرفته بود و به من گفته بودند ابتدا برایت خانه ای را اجاره می‌کنیم و بعد می خواستند اداره کار را به ما بدهند اما با وجود این مدرسه به عنوان یک اثر قدیمی و هنری برای اداره میراث فرهنگی شهرستان انار انتخاب شد که قراردادی با آموزش و پرورش انار بسته شد و هزینه های مرمت مدرسه سعدی را آموزش و پرورش، شورای شهر انار و میراث فرهنگی دادند و قرار بر این شد که آموزش و پرورش با واگذاری این مدرسه به میراث فرهنگی بودجه هایی را که به این بنا تعلق می‌گیرد جهت مرمت بنا استفاده شود که هنوز مالکیت مدرسه به میراث فرهنگی نرسیده است، اما اگر اینکار صورت می گرفت اکنون مدرسه سعدی خانه صنایع دستی و گردشگری شهرستان انار شده بود و بودجه هایی از سوی میراث فرهنگی برایش تعریف می‌شد.

وی گفت: این مدرسه را دوبار مرمت کردیم اما هزینه های بیشتری را می‌خواهد. وامسال برای مدرسه سعدی حدودا ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و هنوز تخصیص آن نیامده ولی بازهم پیمانکار را آورده ایم و منتظر شروع کار هستیم.

میرزایی رئیس شورای شهرستان انار گفت: بادگیر مهدوی و یخدان توسط شهرداری بازسازی شد ولی برای ارگ ساسانی و خانه ابوالحسن خان هیچ اقدامی صورت نگرفته است و در آینده نزدیک امکان تخریبش زیاد است، بعداز ارگ بم، ارگ انار در شهرستان انار که قابلیت جذب توریست را دارد، متاسفانه هیچ اقدامی توسط مسئولین از سرپرست میراث گرفته تا مدیرکل و حتی نماینده که قرار بود بودجه ای از مس یا بودجه دولتی جهت مرمت ارگ بگیرند انجام نشد و اینطور که مشخص است کل میراث تاریخی شهرستان انار رو به تخریب است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار در خصوص ارگ ساسانی انار گفت: میراث فرهنگی انار همیشه پیگیر ارگ انار بوده است در زمان  مرحوم دکتر آذین و بازدیدش از این ارگ نامه ای جهت درنظر گرفتن بودجه برایش نوشته شد، به آقای انارکی محمدی حدود ۵ نامه و برای آقای جلالی هم نامه فرستاده شد اما جوابگو نبودند.

خوشبختانه از سفر ریاست جمهوری به استان بودجه یک میلیارد تومانی به ارگ ساسانی تعلق گرفته است که منتظریم تا تخصیص بودجه این ارگ بیاید و شروع به کار کنیم.

منصورآبادی  در خصوص بنای تاریخی خانه تاریخی ابوالحسن خان اظهار داشت: این خانه یک خانه وقفی می‌باشد که اوقاف ۳ مرتبه جلوی شهرداری را گرفت و باعث شد خانه به شهرداری واگذار نشود و گفتند خانه برای اداره اوقاف می‌باشد که اگر خانه تخریب شود متولی مقصر است و اگر مرمت شود و سرمایه گذاران بیایند اوقاف انار ادعای مالکیت می‌کند.

اگر اداره اوقاف دست از آثار تاریخی و این خانه بردارد از همین امروز سرمایه گذار را می آورم و خانه را مرمت می‌کنم، زیرا نمونه این خانه در استان کرمان بسیار کم است و در هیچ جایی دیگر وجود ندارد. مشکل این خانه به دست اداره اوقاف شهرستان انار حل می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی انار در ادامه از یخدان انار گفت: مرمت صفر تا صد یخدان را میراث فرهنگی انجام داده است و پارک محوطه یخدان را شهرداری انجام داده است.

احمد میرزایی در خصوص ثبت آثار تاریخی انار گفت: ما در شهرستان انار چندین آثار تاریخی ثبت شده داریم ولی تعدادی از آثار تاریخی هنوز ثبت نشده است تکلیف آن چیست؟ متاسفانه در کلیپی که تهیه شده بود به آثار تاریخی امینشهر هیچ اشاره ای هم نشده است اگر کتابی تحت عنوان آثار تاریخی شهرستان انار هست و امینشهر هم جز شهرستان محسوب می‌شود پس چرا نباید هیچ عکس و فیلمی از آثار تاریخی امینشهر نباشد؟ مردم امین شهر در این خصوص بسیار دلخور هستند.

میرزایی گفت: اگر بودجه ای برای میراث فرهنگی جهت بازسازی آثار تاریخی تعلق می‌گیرد پس چرا امینشهر نادیده گرفته شده است و هیچ اقدامی برای آثار تاریخی امینشهر انجام نمی‌شود؟ قلعه داوود آباد،  آب انبار و دیگر آثارتاریخی بخاطر نداشتن بودجه، کم کم از بین می‌روند و تخریب می‌شوند و چرا بودجه ۵ میلیارد تومانی برای بیاض تعلق گرفته اما حتی اندکی از این بودجه برای دیگر آثار تاریخی شهرستان انار هزینه نشد؟

منصور آبادی در خصوص کلیپ گفت: این کلیپ را انجمن آوای رویش ابان ساخته است و تحت نظر اداره میراث فرهنگی نبوده است.

وی گفت:قلعه داوود آباد نیازمند یک بودجه ملی می‌باشد که بودجه ی استانی که به آن تعلق می‌گیرد چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان است و با این مبلغ برای این بنا هیچ کاری نمی شود کرد.

منصور آبادی در مورد شایعه بودجه ۵ میلیارد تومانی از سوی میراث فرهنگی شهرستان انار به بیاض بیان کرد: این ۵ میلیارد تومان برای بیاض هیچ ربطی به میراث فرهنگی ندارد و این بودجه را طی سفر استاندار آقای زینی وند به همراه معاونش آقای موسوی آیت الهی به شهرستان انار، در حین بازدید از مانور زلزله در بیاض دادند، این هزینه را شرکت ملی  صنایع مس ایران فقط برای بیاض می‌پردازد و اداره میراث فرهنگی انار تنها ناظر این امر است و یک ناظر دیگر از سوی شرکت مس هم دارد.

در ادامه  اکبر زعیم حسینی رییس شورای شهر انار اظهار داشت: طبق شنیده های بیرون، میراث فرهنگی ماهانه مبلغی را تحت عنوان مرمت آثار تاریخی انار می‌گیرد، چه مبلغی است و آیا این موضوع صحت دارد یا نه؟

مسئول میراث فرهنگی شهرستان در این خصوص گفت: بودجه را استانداری به شهرستان ها ابلاغ می‌کند و فرمانداری بین ادارات تقسیم بندی می‌کند، بودجه را سالانه تخصیص می دهند نه ماهانه.

خبرنگار صدای انار از مسئول میراث فرهنگی انار علت نبودن غرفه ای از شهرستان انار در نمایشگاه گردشگری صنایع دستی در کرمان را سوال کرد و منصور آبادی گفت: این نمایشگاه به دستور وزیر کشور بود و نامه ای را به فرمانداری ها دادند که نوشته بود شهرداری ها با نظارت میراث فرهنگی در این نمایشگاه شرکت کنند و هزینه های این نمایشگاه بر عهده شهرداری ها می‌باشد، در این راستا جلسه ای در هتل جهانگردی کرمان تشکیل شد که فرماندار، بخشدار، میراث فرهنگی و دو شهردار انار و امین‌شهر در جلسه حضور داشتند و در جلسات بعدی جهت هماهنگی و همکاری برای ایجاد غرفه شهرستان انار در نمایشگاه کرمان همه اعضای حاضر در جلسات موافق بودند اما در دقیقه نود دو شهردار انار و امین‌شهر اعلام کردند که شهرداری ها پولی ندارند که برای غرفه نمایشگاه هزینه کنند و شرکت نمی‌کنند.

منصور آبادی در ادامه گفت: اگر شهرداری ها این هزینه را کرده بودند حدود ۱۰ برابر این هزینه به خود شهرستان در ایام طلایی نوروز بازمی‌گشت به عنوان مثال شهرستان انار در سال ۸۹_۹۰ در نمایشگاه گردشگری کاخ سعدآباد تهران به عنوان غرفه برتر انتخاب شد و باعث شد که بسیاری از محصولات انار فروخته شود و مسافران برای حضور و بازدید از انار ترغیب شوند.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار از اعضای شورای شهر انار درخواست کرد جلسه ای را برای سه ارگان اوقاف، اداره مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی شهرستان انار با حضور فرماندار و میراث فرهنگی جهت حفظ گردشگری و امنیت سرمایه گذاران و عدم ایجاد مانع در این موضوع برگزار کنند.

منصورآبادی در مورد ثبت آثار باستانی و قلعه شمش توضیح داد و گفت: تمامی آثار تاریخی شهرستان انار ثبت میراث فرهنگی شده ‌اندو قلعه شمش در زمان دانشجویی بنده سال ۸۲ که در انار اصلا حضور نداشتم در تقسیمات کشوری توسط وزارت کشوری به استان یزد واگذار شد.

وی در ادامه داد: ۵۰ اثر ثبتی روستایی داریم که غیر ثبتی ها بیشترند و باتوجه به بودجه کم دولتی نمی توان حتی یک اثر را هم کامل مرمت کرد اما مالکین خانه ها می‌توانند با اجاره دادن ۱۰_۱۲ ساله و یا استفاده از تسهیلات با ارائه طرح توجیهی این خانه ها را مرمت کنند و لازم است بدانید که دهیاری ها متولی حفاظت آثار باستانی در روستاها هستند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان انار در ادامه افزود: چه چیزهایی را در اختیار کارآموزانی که دارید میگذارید؟ آیا  شما پیگیر تخصیص وام به کار آموزان هستید؟

منصور آبادی در جواب این سوال گفت: فرد در مرحله اول باید آموزش صنایع دستی را ببیند و مدرک صنایع دستی را کسب کند و بعد مربی صنایع دستی میراث فرهنگی نامه درخواستش را تایید می‌کند و در مرحله بعد فنی حرفه ای باید تایید کند، در این مرحله کارت مشاغل برایش صادر می شود و در آخر به اداره کار معرفی می‌شود و اداره کار برای پرداخت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند این تسهیلات سود ۴ یا ۶ درصدی با بازپرداخت ۴ ساله دارند.

وی گفت :برای هر شغل تقریبا ۳۰_۴۰ میلیون تومان وبرای کارگاه ها ۱۵۰_۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و امسال طرح بیمه برای صنایع دستی تعریف شده ، که فرد باید شاغل در حوزه صنایع دستی باشد، کارت فنی حرفه ای و همینطور کارت صنایع دستی میراث فرهنگی را داشته باشد.

رئیس شورای شهرستان انار در پایان افزود: در کل کار میراث فرهنگی چیست و کدام ادارات با شما همکاری نمیکنند؟

مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار در جواب گفت: در انار تنها اداره ای که باعث پسرفت گردشگری می شود اداره اوقاف شهرستان انار است، کاروانسرا را کارشناسان اداره اوقاف با توجه به مالکیتی که دارند و اجاره ای که از کاروانسرا دریافت می‌کنند هیچ گونه هزینه ای برای حفظ این بنا نکردند بلکه میراث فرهنگی سبک سازی سقف کاروانسرا را انجام داد، شهرداری زهکش جلوی بنا و میراث فرهنگی زهکش پشت بنا را انجام داد که اداره اوقاف یک ریال هزینه نکرد و حتی روزهای اول هم نیروهای شهرداری به مدت پنج روز زباله های کاروانسرا را به بیرون بردند،سقف امامزاده را میراث فرهنگی انار مرمت کرد زیرا می‌خواستند گنبد ۷۰۰ ساله را پایین بریزند و بعد آینه کاری کنند که جلوی آن را گرفتیم و کارشناس یزدی که معاون میراث فرهنگی یزد بود به امامزاده دعوت شد و برای نقاشی های سقف پیشنهاد رنگ گیاهی دادند، سنگ قبر امامزاده دائما در حال شکستن بود که با اجرای زهکش و تهویه از شکست قبر و ترکیدن سنگ جلوگیری کردیم و حتی با مرمت تخصصی سنگ قبر برای همیشه سنگ قدیمی را بر روی قبر نصب کردیم.

منصور آبادی در خصوص اداره طرق گفت: ۵ سال است که اداره طرق را از اداره مسکن و شهرسازی پیگیریم نه اجاره می‌دهد و نه تملک، تا بتوانیم مرمتش کنیم و حتی خودش هم مرمت نمی‌کند تا به عنوان مهمانسرا استفاده کند.

در ادامه زعیم حسینی جهت تاکید بیشتر حفظ آثار تاریخی شهرستان گفت: میراث، ارثی است که از نیاکانمان به ما رسیده و هر کسی به نحوی وظیفه دارد از او حفاظت کند سوال اینجاست هر شهر و استان بر اساس موقعیت جغرافیایی خودش یکسری برنامه ها و تعمیراتی برای حفظ آثار تاریخی‌اش دارد، شهرستان انار بر اساس موقعیتی که دارد و از آثار تاریخی که در مرور زمان این همه صدمه دیده است آیا امکان بازسازی دارد یا قرار است خرابتر شود؟

منصور آبادی در مورد فعالیت در حوزه گردشگری شهرستان انار گفت:در این حوزه باید ادارات هم مثل اداره راهداری کمک کنند تا بتوانیم زیرساخت های گردشگری را با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان انار ایجاد کنیم که با انجام اینکار یقینا درآمد بسیار زیادی نسبت به برداشت پسته خواهد داشت و شهرستان انار از تک محصولی بودن بیرون می‌آید.

مسئول میراث فرهنگی انار در مورد همکاری با شهرداری گفت :میراث فرهنگی سنگ فرش، آلاچیق ها، دستشویی و … از بلوار جمهوری انار را در حوزه گردشگری هزینه کرد.

وی در مورد فعالیت میراث فرهنگی انار در ایام نوروز گفت: میراث فرهنگی انار در این ایام جز کمیته آمار و اسکان مسافران می باشد که هرشب در سایتی که برایمان تعریف شده آمار مسافران را ثبت می‌کنیم و همچنین نظارت بر تمامی کمیته ها و ستادها بر عهده میراث فرهنگی است.

در پایان ،زهرا رشیدی عضو شورای اسلامی شهرستان انار در این جلسه در مورد رونمایی از کتاب انار گشت که در تالار شهر انار انجام شده بود اظهار گلایه داشتند.

گزارش و عکس:منصور زارع

تنظیم خبر:نرگس سلطانی اناری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=33259
  • دیدگاه‌ها برای اداره اوقاف انار ترمز گردشگری شهرستان را کشیده است! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.