تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
8

آشنایی با بیماری های مشترک بین انسان و دام ( زئونوزها )

  • کد خبر : 8091
  • 10 اردیبهشت 1396 - 12:13
آشنایی با بیماری های مشترک بین انسان و دام ( زئونوزها )

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار نسبت به خطر بیماری‌های زئونوز در فصل گرما هشدار داد و بر لزوم رعایت بهداشت فردی از سوی افراد تاکید کرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: امروزه علیرغم پیشرفت شگرف دانش پزشکی و دامپزشکی در کنترل و ریشه کنی عوامل بیماریهای عفونی شناخته شده، متأسفانه هر از گاهی عوامل جدید یا تغییر ماهیت یافته ای در چهره عفونت ها و بیماری های منشأ گرفته از حیوانات، سلامت انسان را با خطر جدی تهدید می نمایند که گاهی در صدر مسائل و مشکلات بین المللی قرار گرفته و توجه همه مردم را بخود معطوف می سازند. از این رو نقش موثر دامپزشکی در کنترل، مبارزه و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام یا زئونوزها در ارتقاء سطح بهداشت عمومی و جهت شناساندن وظایف خطیر دامپزشکی در این زمینه قابل تأمل، دقت و توجه خاص می باشد.

جعفر کافی افزود: برخی از عوامل بیماریهای مشترک بصورت مستقیم در اثر تماس با حیوان یا مصرف گوشت، شیر و سایر فرآورده های دامی آلوده به انسان منتقل می شوند. در صورتی که برخی دیگر توسط ناقلین بی مهره مانند کنه، پشه و … منتقل می گردند. در مورد بعضی از عوامل عفونی مانند کرم کدو، کیست هیداتید و توکسوپلاسموز، آلودگی انسان بعنوان بخشی از چرخه طبیعی انگل انجام می شود. راه ورود عامل بیماری به بدن انسان بر حسب نوع بیماری متفاوت و از راه های خوراکی، تنفسی، جلدی و نیش حیوانات بی مهره می باشد.

کافی اشاره کرد: از مهمترین بیماری های مشترک و قابل انتقال می توان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کیست هیداتید، تب مالت، سل، هاری و …. اشاره کرد.با بیان اینکه برخی از بیماری ها در دام آلوده هیچ علامت خاصی ندارند بر لزوم ذبح دامها در کشتارگاه های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تأکید کردند که از جمله این بیماریها به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ذکر کرد.

وی در پایان گفت: هر ساله بصورت مستمر شبکه دامپزشکی شهرستان انار جهت مبارزه و کنترل بیماریهای مشترک از جمله قرنطینه و مایه کوبی دامها، سمپاشی دام و اماکن دامی، انجام تست سل و بروسلوز ( تب مالت )، مراقبت های فعال و غیرفعال و … اقدامات موثری انجام می دهد./.

 

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=8091
  • دیدگاه‌ها برای آشنایی با بیماری های مشترک بین انسان و دام ( زئونوزها ) بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.