تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
15

آتشکده یزد ۱۵۰۰ سال خاموش نشده است+تصاویر

  • کد خبر : 17004
  • 14 مهر 1397 - 9:02
آتشکده یزد ۱۵۰۰ سال خاموش نشده است+تصاویر

آتشکده یزد در شهر یزد در خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی می باشد. این آتشکده متعلق به زرتشتیان است که سالیان دراز در آن عبادت می کنند.

آتشکده یزد، این آتشکده متعلق به زرتشتیان است و سالیان دراز در آن عبادت میپردازند این مکان به کمک زرتشتیان یزد و پارسیان هند در سال ۱۳‌۱۳‌‌تحت نظارت وسرپرستی “ارباب جمشید امانت ساخته شد،جالب است بدانید آتش این آتشکده پیش از ۱۵۰۰سال است که روشن مانده است. ونگاره ی فروهر ستون های سنگی و حوض آب از خصوصیات این آتشکده است.آتش این آتشکده در سطحی بلندتر از زمین و دور از تابش خورشید قرار گرفته است.و اتاق ی جهت مراسم نیایش،پیرامون آن طراحی شده است.

ورود به این نیایشگاه همیشه برای نیایش‌ کنندگان با آدابی همراه بوده‌است. از جمله پاکیزگی زنان و مردان، مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوند. آتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز است و شخصی به نام «هیربد» مسئول روشن نگه‌داشتن آن است. بازدیدکنندگان این آتشکده می‌توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشه‌ای ببینند. در مورد قدمت تاریخی آتش این آتشکده گویند که نزد‌‌‌دیک به ۱۵۲۰ سال است که روشن مانده‌است. این آتش فروزه‌ ای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال ۵۲۲ از عقدا به اردکان برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در اردکان یزد بود و در سال ۸۵۲ از اردکان به این شهر برده شد. نخست در محله‌ای به نام «خلف خان علی» در خانهٔ یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» نگهداری می‌ شد و در سال ۱۳۱۳ پس از ساخته شدن این آتشکده به درون آن برده شد.
همچنین در مجموعه آتشکده یزد نمایشگاه عکس ،آب انبار ،تالار ورجاوند وجود دارد.

علی میرزاخانی

 

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=17004
  • دیدگاه‌ها برای آتشکده یزد ۱۵۰۰ سال خاموش نشده است+تصاویر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.