تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
18

مصاحبه صدای انار با مسعود نادری وکیل پایه یک دادگستری به مناسبت روز وکیل مدافع

  • کد خبر : 12933
  • 07 اسفند 1396 - 8:49
مصاحبه صدای انار با مسعود نادری وکیل پایه یک دادگستری به مناسبت روز وکیل مدافع

مصاحبه با آقای مسعود نادری وکیل پایه یک دادگستری به مناسبت روز وکیل مدافع

*سلام و عرض ادب . در ابتدا خودتون رو معرفی کنید ؟

-بنام خدا و با سلام خدمت شما .مسعود نادری هستم متولد۱۳۶۰ در شهر انار  بدنیا آمدم و در مقطع دکتری رشته حقوق عمومی تحصیل می کنم و به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و وکیل پایه یک دادگستری مشغول فعالیت هستم.

* از سوابق و فعالیتهاتون برامون بگید؟

رئیس اداره حقوقی منطقه هفت دانشگاه ازاد اسلامی (جنوب شرق کشور)
عضو کمیسیون معاملات منطقه هفت دانشگاه ازاد اسلامی
عضو کمیته تجدیدنظر انضباطی کارکنان منطقه هفت دانشگاه ازاد اسلامی
عضو کمیته مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
مولف کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
دبیر هیات نظارت بر نشریات دانشجویی منطقه هفت دانشگاه ازاد اسلامی
مشاور حقوقی شهرداری انار
مشاور حقوقی فرمانداری انار در انتخابات ریاست جمهوری

 

*روز وکیل چه روزی است ؟

تقریبا ۶۵سال پیش در روز ۷ اسفند سال ۱۳۳۱ لایحه استقلال وکلا با پافشاری‌های دکتر مصدق تصویب شد ولی متاسفانه هفتم اسفند به عنوان سالروز «استقلال کانون وکلا» و بزرگداشت روز وکیل مدافع در کمتر تقویمی ثبت شده است.

در حالی که وقتی تقویم را ورق می‌زنی به گرامیداشت روزهایی چون ماما، معلم، مهندس و … برخورد می‌کنی ولی خبری از روز وکیل مدافع نیست،!!!

*جایگاه امروز وکالت در جامعه ی ما چگونه است؟

-اهمیت حضور وکیل مدافع برای انجام «دادرسی منصفانه» از مواردی است که همواره مورد تاکید حقوقدانان و اهالی این حرفه قرار گرفته است و در قانون اساسی، اسناد بین‌اللملی و برخی قوانین داخلی دیگر صریحا به این امر اشار شده است.
همچنین این عبارت معروف وجود دارد که فرشته عدالت دارای دو بال «قضاوت» و «وکالت» است که برای پرواز وجود هر و بال لازم است و همانطور که قاضی در دادرسی و صدور رای باید استقلال داشته باشد، استقلال وکیل در دفاع از موکلش نیز اجتناب ناپذیر است.

البته نهاد وکالت به معنای امروزی آن در کشور ایران در مقایسه با نظام‌های حقوقی دیگر کشورها قدمت کمتری دارد و حتی برخی حقوقدانان معتقدند که در دنیای فعلی جایگاه «وکالت» و «حق دفاع» با میزان پیشرفتگی و توسعه یافتگی کشورها و جوامع رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر هر چه جامعه‌ای پیشرفته‌تر و توسعه یافته‌تر باشد جایگاه وکالت در آن رفیع‌تر و مستحکم تر است.
امروزه وکالت جزو لوازم و ساز و کارهای ضروری و حیاتی نظام عدالت قضایی است و واقعیت قضیه این است که به آن اندازه که در قانون، ضوابط مقرر داشته است در عمل هر از گاهی به دلیل شاید سوء برداشت از قانون و یا عدم نهادینه کردن فرهنگ وکیل پذیری گاها برخوردهایی در شأن وکیل با همکاران ما انجام نمی‌شود.
متاسفانه جامعه جایگاه قانونی و حرمت وکیل را به طور کامل نمی شناسد و جامعه نمی داند هنوز که وکیل یک واسطه بین قانون وفرد می باشد و به عنوان نماینده وارد محکمه می شود تا از حق فرد دفاع کند ؛ او نماینده ای نیست که حق را ناحق کند.

*نحوه تعامل و برخورد قضات با وکلای دادگستری چگونه است؟

بین قاضی و وکیل که هر دو حقوقدان و هر کدام در سمت رسمی خود هستند، ارتباطی مستقیم وجود دارد که باید این ارتباطات به نحوی قانونی و صحیح باشد
وکلا بازوان قضات و دستگاه قضایی هستند. و برابر قانون هم شان قاضی محسوب می شوند. قاضی موظف است در محکمه به دفاعیات قانونی وکلا توجه کند. و وکلا موظف به رعایت احترام به تصمیمات قضات هستند. در بسیاری از جهات وکیل می‌تواند قاضی را راهنمایی کند. وکلا با لایحه‌های تقدیمی و در مقام دفاع، اگر به نحو قانونی حرکت کنند تصمیم‌گیری در پرونده را برای قاضی آسان خواهند کرد. در پرونده‌هایی که وکیل حضور دارد، قاضی می‌تواند از لایحه و اظهارات وکیل برداشت قانونی و درستی به دست آورد. این دو با هم به‌خوبی می‌توانند مسیر پرونده را پیش ببرند به‌شرط آنکه هر دو درست و قانونی عمل کنند. البته متاسفانه گاهی رفتارها و برخورد های ناشایستی نیز از سوی برخی قضات جوان و کم سابقه با برخی از همکاران وکیل در جلسات رسیدگی دیده می شود که تعمیم دادن آن به کل مجموعه کار صحیحی نیست. ضمنا بنده لازم می دانم از تعامل خوب و سازنده ی قضات مجموعه ی دادگستری شهرستان با وکلای حوزه ی قضایی انار در جهت اجرای عدالت تشکر کنم . بویژه از برادر ارجمندم جناب آقای حسینی ریاست دادگستری شهرستان و جناب رعیتی دادستان محترم و جناب جعفری دادیار محترم که حقیقتا یک رفتار در شان و قابل قبولی را با وکلای انار دارند.

*ضرورت مشاوره و مراجعه مردم به وکیل را چگونه ارزیابی می کنید؟

بهتر است شهروندان عزیز قبل از هرگونه تنظیم دادخواست، تنظیم شکایت و تنظیم لایحه با وکیل دادگستری مشورت نمایید و آگاهانه دست به اقدام حقوقی بزنید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن و محتمل دست پیدا کنند.
طرح و اقامه دعوا و دفاع از دعاوی، کاری کاملاً تخصصی می باشد که بی توجهی به این امر و انجام امور حقوقی وکالتی توسط افراد به تنهایی، باعث ایجاد ضررها و زیان های عدیده به آنها می شود که چه بسا جبران آن بسیار سخت خواهد شد.

آن چه که در مسائل حقوقی مثل سایر مسائل اهمیت بیش از پیش دارد، اهمیت جمله “پیشگیری بهتر از درمان است” می باشد. چه بسیار دعاویی که به خاطر طرح توسط افراد، بدون مشاوره با وکیل با بن بست های حقوقی فراوان مواجه شده است. در بسیاری از موارد افراد به جهت عدم تخصص کافی در طرح دعوا، تنظیم اشتباه دادخواست، اقامه دعاوی بیهوده و واهی، هزینه های هنگفتی را به جهت ابطال دادخواست یا عدم منتج شدن نتیجه پرونده به نتیجه مطلوب، بر خود تحمیل نموده اند که با مراجعه به وکیل دادگستری و استفاده از مشورت و دانش حقوقی و تنظیم درست دادخواست، شکوائیه و لوایح می توانستند به راحتی هر چه تمام و بدون هدر دادن وقت و هزینه و انرژی خود به نتیجه مطلوب برسند.

لذا پیچ و خم های دادرسی فراوان و مسائل پیچیده حقوقی، اموری نیستند که مردم عادی بتوانند به این راحتی بر آنها اشراف داشته باشند و هرچند در خصوص موضوعی به مطالعات گسترده هم بپردازند، باز هم ظرافت ها و ریزه کاری هایی در حرفه وکالت وجود دارد که آنها را ناگزیر به مراجعه به وکیل متخصص می نماید که سالیان سال را در دانشگاه ها و در دادگاهها به کسب دانش و تجربه سپری کرده است.

*در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

بنده هفتم اسفند روز وکیل مدافع را خدمت تمام وکلای متعهد و متخصص ایران زمین تبریک عرض می کنم و از توجه شما و مدیریت سایت خبری صدای انار به جایگاه وکالت کمال تشکر و امتنان را دارد.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=12933
  • دیدگاه‌ها برای مصاحبه صدای انار با مسعود نادری وکیل پایه یک دادگستری به مناسبت روز وکیل مدافع بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.