10
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار؛

نقش موثر دامپزشکی در پدافند غیرعامل

  • کد خبر : 29642
  • 11 آبان 1399 - 16:17
نقش موثر دامپزشکی در پدافند غیرعامل

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انارگفت:در صورت عدم کنترل، پیشگیری و مبارزه با انها توسط دامپزشکی خسارات جبران ناپذیری به امنیت غذائی و اقتصاد کشور وارد خواهد آمد.

دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار به مناسبت هفته پدافند غیر عامل گفت : پدافند غیر عامل به معنی دفاع در مقابل تهاجم دشمن بدون استفاده از سلاح یا درگیری مستقیم است اما با اجرای آن می توان از خسارات مالی و تلفات انسانی و همچنین تلفات دامی جلوگیری کرد و آن را به حداقل ممکن رساند. که به همین مناسبت شعار ” مقاومت فعال، تاب آوری حیرت انگیز و ایران قوی نامگذاری شده است .

وی گفت : به دلیل اینکه حوزه دامپزشکی از نظر بستر و مناطق کاری در معرض عوامل بیماری زا می باشد نوع تهدیداتی که این بخش را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده از سویه های اگزوتیک یا غیر بومی عوامل بیماری زا است و علاوه بر آن، استفاده از عوامل بیماری زا آزمایشگاهی یا ورود عوامل بیماری زا از طریق مواد بیولوژیک و دستکاری ژنتیک عوامل بومی و استفاده از آن علیه دام ها و همچنین استفاده از ترکیبات تراریخته می توانند جزو عوامل زیستی باشد که حوزه دام و طیور را مورد مخاطره قرار می دهد. نظر به نقش مهم دامپزشکی در پدافند غیر عامل به خصوص پدافند زیستی و نیز پتانسیل و ظرفیت های این شهرستان در زمینه دام، دامداری، دامپروری و صنعت طیور وظیفه ما را در حوزه پدافند غیر عامل سنگین تر می کند. دامپزشکی با تأمین زیر ساخت های لازم نقش مهمی در توسعه صنعت دامداری، مرغداری، دامپروری و سلامت دام و طیور و به تبع آن سلامت انسان و همچنین افزایش راندمان تولید دارد.

ایشان به بیماری های دام و طیور اشاره و گفت در صورت عدم کنترل، پیشگیری و مبارزه با انها توسط دامپزشکی خسارات جبران ناپذیری به امنیت غذائی و اقتصاد کشور وارد خواهد آمد. از جمله اقدامات شاخص در این مورد علاوه بر ایجاد زیر ساخت های الکترونیکی، می توان به تشکیل اکیپ های واکنش سریع در مقابله با انواع بیماریها را نام برد. بدون تردید فعالیت های دامپزشکی در حوزه سلامت عمومی جامعه و تأمین امنیت غذائی منطبق با اهداف پدافند غیر عامل است. قسمت اعظمی از فعالیت های دامپزشکی شامل اقدامات پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماریهای دام و طیور و نیز اقدامات دیگر در حوزه سلامت عمومی جامعه و اقتصاد و تولید ملی در راستای پدافند غیر عامل صورت می گیرد .

دکتر کامران شفائی در پایان گفت : در این راستا هماهنگی و آمادگی ارگانهای ذیربط در امر پیشگیری جهت ممانعت از بروز بحران های احتمالی در حوزه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان امری لازم، ضروری و اجتناب ناپذیر است. اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عنوان اهرم و بازوی مهم در زمینه دستیابی بر اهداف پدافند غیر عامل در جامعه می باشد که در حوزه سلامت عمومی جامعه نیاز است اطلاع رسانی های به موقع و سریع در خصوص بیماری ها به مردم ارائه شود تا مردم در برابر آن ایمن شوند. عمده فعالیت های دامپزشکی شامل واکسیناسیون، سمپاشی، ضد عفونی، نظارت و بازرسی های بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام و طیور، کنترل و پایش بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام و … می باشد. پدافند غیر عامل یک نوع مصونیت جهت جلوگیری از خطرات و خسارت های بعدی می باشد .

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=29642
  • دیدگاه‌ها برای نقش موثر دامپزشکی در پدافند غیرعامل بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.