تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
8

همایش چاووش خوانی در انار برگزار شد/تصاویر

  • کد خبر : 29075
  • 08 شهریور 1399 - 15:25
همایش چاووش خوانی در انار برگزار شد/تصاویر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت:چاووش خوانان از قدیم الایام خبر از حرکت یک کاروان زیارتی می‌دادند که امروزه فقط در هیئت‌ها چاووش خوانی می‌شود.

به گزارش صدای انار ،جمعه ۷ شهریورماه ،همایش چاووش خوانی با حضور علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،حجت الاسلام منتظری امام جمعه انار،دکتر اکبری رییس بورس منطقه ای کرمان،جمعی از مسئولین و عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) و چاووش خوانان در مسجد زینبیه شهر انار برگزار گردید.

علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم اظهار داشت: با بنیان نهادن مسجد زینبیه در سالیان دور یاد و خاطره حاج رستم و حاج مالک صیادی باقی خواهد ماند و نامشان همیشه ماندگار خواهد بود.
وی گفت: با حضور در این مراسم یاد و خاطره شهیدان قدیری، انارکی محمدی و شهید کریمی و شهید عبدالرضایی برای من زنده شد که ما جاماندگان این قافله هستیم که روزگاری در همین مسجد در کانون شهید رجایی فعالیت داشتیم.
علیزاده ضمن تشکر از بانیان و حافظان این مراسمات مذهبی گفت: چاووش خوانان پیام رسانان زیارت اهل بیت علیه السلام هستند، چاووش خوانان از قدیم الایام خبر از حرکت یک کاروان زیارتی می‌دادند که امروزه فقط در هیئت‌ها چاووش خوانی می‌شود.
وی گفت:چاووش خوانان نقش اطلاع رسانان و مبلغانی  برای یک حرکت دینی و مذهبی هستند.
علیزاده از مردم خواست برای نگهداری فرهنگ عاشورایی تلاش کنند و نسل به نسل این فرهنگ را منتقل کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: فرهنگ عاشورایی یک فرهنگ غنی است که درون خودش واجبات و ضروریات دین مبین اسلام را دارد، از ایثار و گذشت و مردانگی گرفته تا عبادت و خانواده دوستی و محوریت خانواده در درون این فرهنگ نهفته شده است.
ایشان گفتند: مبلغان این فرهنگ عاشورایی مداحان، تعزیه خوانان و چاووش خوانان هستند که این فرهنگ را نسبت به نسلهای دیگر منتقل کرده‌اند.
علیزاده گفت: در سطح کشور برخی از رسومات خاص شهرستان انار برپا می شود،یکی از این رسومات چاووش خوانی است که قدمت ۴۰۰ ساله دارد و از دوران صفویان نسل به نسل منتقل شده است.
وی همچنین گفت: جوش زنی اناری که یکی از آیین های معنوی و ماندگار مردم انار است ثبت ملی نیز شده است که مشترک بین شهرهای رفسنجان و شهربابک به ثبت رسیده است.
ایشان خاطر نشان کرد که در مراسمات ابراهیم آباد یزد به این موضوع اشاره شده است که جوش زنی اناری از ۱۰۰ سال پیش به یزد منتقل شده است.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام منتظری امام جمعه  شهر انار با تسلیت  ایام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) اظهار داشت: چاووش خوانان با خلوص نیت چاووش خوانی می کنند نه از روی ریا و خودنمایی
منتظری گفت: چاووش خوانانی داشتیم که مورد عنایت امام حسین«ع» نیز قرار گرفته‌اند که می توان از ملا عباس چاووش اهل مازندران نام برد که هر ساله با کاروانی از جوانان زیارت کربلا می رفتند.

در ادامه چاووش خوانان شهرستان انار به چاووش خوانی پرداختند و در پایان این مراسم از طرف کانون فرهنگی و هنری مسجد زینبیه به چاووش خوانان شهرستان انار و بانوی عاشورایی همسر زنده یاد حاج رستم صیادی و تعزیه خوانان و همچنین سایت های خبری  انارما و صدای انار که این مراسم را تحت پوشش قرار داده بودند هدایایی به رسم یادبود تقدیم گردید.
در پایان  این مراسم تعزیه شهادت علی اکبر(ع) اجرا شد.

گزارش: سمیه جعفری مقدم

عکس:ابوالفضل میرزایی،نسرین عسکری

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=29075
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای همایش چاووش خوانی در انار برگزار شد/تصاویر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.