تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
9

مسجد کهن خواجه شریف مرمت می شود

  • کد خبر : 28950
  • 30 مرداد 1399 - 16:46
مسجد کهن خواجه شریف مرمت می شود

حجه الاسلام حسینی نوه ریاست محترم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان انار اظهار داشت:مرمت پشت بام مسجد خواجه شریف در مهرماه سالجاری آغاز خواهد شد.

 انار شهری که در طول تاریخ با عقلانیت شکل گرفته است و بامرمت اصولی زییاترهم خواهد شد.

انار شهری به زیبایی دانه های یاقوت وار به گفته ی باستانی پاریزی نامش درناف کویر ایران خود نمایی می کند.
انار با تاریخی پر فراز و نشیب که می توان از آن به عنوان دروازه توریستی استان کرمان نام برد .
شهرانار به واسطه موقعیت بسیار خوب و اتصال سه استان بزرگ و توریستی (استان یزد و استان فارس و کرمان) و دارا بودن آثار و بناهای متفاوت تاریخی در دل خود پتانسیل تبدیل شدن به یک پایگاه توریستی خوب را داراست .
با بناهای باستانی و مذهبی اش که همواره مورد توجه گردشگران و مسافرانی بوده که برای گذر به شهر های شمالی و جنوبی کشور ساعتی را در آن استراحت کردند و این خیل عظیم مسافران عبوری از شهر خود یک نقطه قوت برای تبدیل این شهر به عنوان یک شهرکوچک توریستی می باشد
این گفته دور از ذهن نیست و فقط کمی همت و دید باز مسئولان محلی وقت را میطلبد که گوشه چشمی توسعه وار به این شهر داشته باشند زیرا علاوه بر موقعیت جغرافیایی خاصش دارای بناهای متعدد و قابل دسترس زیادی است .
یکی از این بناها مسجدی کهن با قدمتی حدود چهارصد سال بنام‌مسجد خواجه شریف با ستون های قطور و زیبا است که امروزه بعد از ده ها سال و با تلاش و کوشش مردمان انارفعالین میراث فرهنگی ، اداره اوقاف و میراث فرهنگی و با تخصیص بودجه ای بالغ بر ششصد میلیون ریال به عنوان فاز اول اقدام به مرمت آن کرده اند که مقرر شده با این بودجه در وهله نخست پشت بام این مسجد مرمت گردد .
اما آنچه حائز اهمیت است تلاش و پیگیری ساکنین محله ی بالا برای مرمتی ماندگار و اصولی بر روی این بناست که خود نقطه امیدی است برای اتفاق های زنجیره وار و خوب بعد از آن است.
با توجه به تصمیمات صورت گرفته و انتخاب پیمانکار بومی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان و مرمت پشت بام این بنا آنچه بیشتر اهمیت پیدا می کند این است که اداره اوقاف شهرستان با نگاهی کارشناسانه به دنبال صرف تمام بودجه در نظر گرفته برای مرمت فاز اول این بنا باشد که با توجه به متراژ و متربرآورد، حتی کور سوی  امیدی نمایان می شود که مقداری از این بودجه که شاید بعد از اتمام مرمت پشت بام باقی بماند نیز صرف سفت کاری های بنا نیز بشود.
اما باید خاطر نشان کرد با توجه به اینکه در استان کرمان متاسفانه یا از روی نا آگاهی پیمانکاران و یا بخاطر سهل انگاری مسئولان در بعضی از مرمت ها از مصالح غیر مرتبط و یا غیر همگون مانند سیمان و یا ایزوگام توسط مرمت کاران استفاده  شده که این امر خود مانند زهری بوده که بر تن نیمه جان این بناها درسالیان گذشته تزریق شده است. 
معایب استفاده از اینگونه مصالح در بناهای گنبدی و خشت و گلی بسیار زیاد تر از فواید آن است، هنگامی که از ایزوگام و یا سیمان در سقف گنبدی یک بنای خشتی استفاده شود تنفس بنا از بین میبرد و اگر از ترک کوچک که بعد از استفاده از این مصالح در بنا ابی به درون نفوذ کند مصالح اجازه تبخیر و دفع آب را نمی دهند پس رطوبت ناشی از آن به ناچار در سقف و یا پی بنا نفوذ کرده و کم کم و در مدت زمان نه چندان زیاد باعث پوسیدگی درونی و تخریب اساسی این گونه بنا ها می شود .
این موضوع بسیار مهمی است که اداره اوقاف و میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.
در گام‌بعدی با توجه به بافت تاریخی که این مسجد در آن‌وقع شده و همچنین کوچه ی قدیمی و دوخانه خشتی و اطراف این بنا، بایستی منظر فرهنگی این مسجد نیز مورد توجه قرار گیرد و شهرداری انار نیز با نگاه دلسوزانه تری نسبت به صدور پروانه ساخت در این منطقه اقدام کند و متاسفانه این اقدامی است که شهرداری ها با سهل انگار و چشم پوشی و وغفلت انجام می دهند و در اکثر شهر ها با تخریب اینگونه بافت های تاریخی و  فرهنگی، در آینده شهر ها را با مشکلات از این دست مواجه میکنند.
این امر انقدر مهم و قابل بیان است که باید گفت چون شهرها در حال گسترش و جمعیت ها در حال افزایش و همچنین منابع درآمدی در حال کاهش و در آینده شاید وابسته به درآمد های حوزه گردشگری شود پس از هم اکنون باید این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
خوشبختانه منظر تاریخی و فرهنگی این مسجد تاریخی هنوز قابل حفاظت است و امید به ان است با وجود متخصصان میراث فرهنگی در این شهر، در گام های بعدی مرمت این موضوع هم پیگیری شود .

درایام نوروز بسیاری از گردشگران از بافت تاریخی و مسجد زیبای خواجه شریف بازدید داشته اند که فرصت خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در این مجموعه زیبا است.
درگام بعدی،مرمت پشت بام این مسجد از نظر کارشناسی استفاده از مصالح خود بنا یعنی کاه گل بهترین گزینه است که پس از آوار برداری و سبک سازی پشت بام و مرمت ترک های احتمالی و مرمت محکم کاری رانش های احتمالی از آن با دوغ آب عایق بندی شود و در انتها با همان کاهگل پوشانده شود که هم از سنگینی بنا کاسته شود و هم تنفس بنا که چند صد سال با همین روش ساخته و نگهداری شده، حفظ شود .
البته شاید با دیدی باز و در امر مشارکت در مرمت این بنا، اداره اوقاف بتواند بعد از فاز اول طی جلساتی با خیرین شهرستان  و یا شهرداری برای مرمت هرچه بهتر این بنای تاریخی تفاهم نامه هایی با این ارگان ها و یا افراد حقیقی ببندد و روند مرمت آن را ادامه دار کند تا بتوانند خدمت بزرگی را برای این شهر انجام دهند .
لازم به ذکر است حجه الاسلام حسینی نوه ریاست محترم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان انار گفتندمرمت پشت بام مسجد خواجه شریف در
مهرماه آغاز خواهد شد.

گزارش:علـی میرزاخانی

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=28950
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای مسجد کهن خواجه شریف مرمت می شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.