تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
7

پیشگیری، مراقبت از بیماری هاری و اجرای واکسیناسیون در شهرستان انار

  • کد خبر : 22347
  • 05 خرداد 1398 - 15:12
پیشگیری، مراقبت از بیماری هاری و اجرای واکسیناسیون در شهرستان انار

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست به طوری که پس از ظهور علائم بیماری، درمان امکانپذیر نبوده و مرگ حتمی است.

دکتر کامران شفائی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست به طوری که پس از ظهور علائم بیماری، درمان امکانپذیر نبوده و مرگ حتمی است .

وی گفت: کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این ویروس حساس می باشند و اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان از طریق گاز گرفتگی توسط حیوان هار می باشد. بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می شود ولی در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور   می شود. حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد .

ایشان افزود: ویروس عامل بیماری هاری بسیار حساس بوده و در طبیعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بین می رود و در برابر مواد شیمیائی فوق العاده حساس بوده و در برابر نور و اشعه های آن نابود می شود. تنها راه پیشگیری از بیماری هاری، انجام واکسیناسیون می باشد. در مواقع گاز گرفتگی توسط حیوان باید بلافاصله محل زخم را با آب و صابون کاملا شستشو داد و از باند پیچی و بستن زخم جدا خودداری کرد چون ویروس هاری به هوا و نور حساس است و در ادامه سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسیناسون هاری مراجعه نمود .

در پایان دکتر کامران شفائی از صاحبان سگ های خانگی اعم از سگ های نگهبان، گله و … خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون شبکه دامپزشکی شهرستان انار را داشته و حتما نسبت به واکسیناسیون هاری سگ های خود که کاملا رایگان و الزامی می باشد اقدام کرده تا باعث افزایش سطح پوشش ایمنی در منطقه و روستا گردد و کارت واکسیناسیون مربوطه را دریافت کنند. دامدران محترم می توانند در جهت کنترل بیماری از تماس سگ های نگهبان با سگهای ولگرد با حصارکشی مناسب منزل و دامداری یا محلی که سگ نگهداری می شود جلوگیری بعمل آورند و همچنین با استفاده از داروهای ضد انگل نسبت به مبارزه با بیماریهای انگلی داخلی و خارجی اقدام نمایند و در صورت مشاهده و برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعا به واحد مبارزه این شبکه اطلاع دهند و یا با شماره های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس حاصل فرمایند .

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=22347
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای پیشگیری، مراقبت از بیماری هاری و اجرای واکسیناسیون در شهرستان انار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.