19

اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه(گموز یا شیره سیاه)

  • کد خبر : 22167
  • 16 اردیبهشت 1398 - 15:00
اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه(گموز یا شیره سیاه)

جهاد کشاورزی انار در خصوص بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه(گموز یا شیره سیاه)اطلاعیه ای منتشر کرد.

باغداران محترم شهرستان انار

بدینوسیله دستورالعمل مبارزه با بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه ( گموز یا شیره سیاه ) در باغات پسته را به اطلاع می رساند.
قارچ‏کش فوزتیل آلومینیوم با نام تجاری اِلیت (Elite) و با غلظت ۲/۵ (دو و نیم) کیلوگرم در هزار لیتر آب طبق دستورالعمل زیر برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه، روی برگ‌ها محلول پاشی می شود.

 ۱- محلول پاشی مرتبه اول روی تمام درختان در باغ آلوده
بهترین زمان شروع محلول‌پاشی‌ها در شرایط انار در  اردیبهشت‌ ماه مصادف با کامل شدن برگ‌ها و یا توقف رشد سرشاخه‏ های سال جاری می باشد.

 ۲- تکرار محلول‌پاشی بصورت لکه‌ای:
در محل‌هایی از باغ با آلودگی شدید و مرگ ‌و میر بالا که درختان بیمار و یا خشک شده در اثر بیماری وجود دارند، لازم است درختان بیمار و چند درخت سالم اطراف آنها تا حداکثر ۳ نوبت دیگر با غلظت ۲/۵ (دو و نیم) کیلوگرم در هزار لیتر آب در فواصل زمانی یک تا دو هفته‌ای محلول پاشی شوند. محلول‌پاشی‌ها دو هفته قبل از به مغز رفتن پسته قطع گردد.

۳-
تکرار در سال های بعد
در سال‌های بعد، در باغ‌های محلول‌پاشی شده و آلوده به بیماری در صورت نیاز از طریق مشاوره با کارشناسان ذیصلاح تنها محلول پاشی نوبت اول انجام ‌شود.

توجه:

– از اختلاط اِلیت با سایر سموم و کودها اجتناب شود.

– برای تهیه محلول قارچکش، ابتدا میزان مورد نیاز اِلیت (Elite) در مقدار کمی آب حل شده و سپس به تانکر مخصوص محلول پاشی اضافه شده و کاملا مخلوط گردد.

– فوزتیل آلومینیوم با نام تجاری آلیت (Aliette)و یا سایر نام های تجاری در فهرست سموم مجاز کشور ثبت نشده و مصرف آن مجاز نیست.

– گزارشاتی مبنی بر مصرف خودسرانه سم پرویکور انرژی (Pervicur Energy) جهت کنترل بیماری گموز و سرخشکیدگی پسته واصل گردیده است، لذا به اطلاع می رساند که این سم برای کنترل این دو بیماری دارای پشتوانه پژوهشی نبوده و توصیه نمی گردد.

-با توجه به دو تیپ بیماری (طوقه و ریشه) تلفیق روش های مختلف در مدیریت این بیماری جهت کنترل پایدار ضروری می باشد که در این خصوص جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن  ۳۴۳۸۲۷۰۰ در ساعات اداری تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه : https://sedayeanar.ir/?p=22167
  • منبع : صدای انار
  • دیدگاه‌ها برای اطلاعیه جهاد کشاورزی انار در خصوص بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه(گموز یا شیره سیاه) بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.